Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57406 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Het is geen ramp. Nu bezoek ik gewoon dagelijks de website en het forum en lees ik ook wat meer van het forum.

Nou, dan moet het maar zo blijven! :D

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57444 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden

Een boek over Zeeuwen die in de negentiende eeuw naar Brazilië emigreerden.

Is dat wat, dit boek? Onze bieb heeft het niet, dus ik moet het elders aanvragen.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57446 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....

berdine schreef : Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden

Een boek over Zeeuwen die in de negentiende eeuw naar Brazilië emigreerden.

Is dat wat, dit boek? Onze bieb heeft het niet, dus ik moet het elders aanvragen.
Ik vond het wel een interessant boek, dat een aardig beeld schept van de situatie waarin de mensen terecht kwamen. Ze werden gelokt met mooie verhalen over een betere toekomst en dat er voor goede huisvesting en zaaigoed en dergelijke zou worden gezorgd, maar daar bleek uiteindelijk weinig of niets van te kloppen. Ze werden vaak min of meer uitgebuit en kwamen werden geconfronteerd met allerlei ziekten en andere ellende. Naar huis konden ze natuurlijk ook niet meer, want ze hadden zich diep in de schulden gestoken om naar Brazilië te gaan. In Nederland konden ze ook geen bestaan opbouwen. Later zijn er wel mensen teruggekeerd, maar in Nederland werden ze als ongewenste vreemdelingen gezien.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57447 door Renate
Inmiddels heb ik Alleen in Berlijn van Hans Fallada uit en ga ik verder in Zeven is zwijgen van Linday Faye.

Helaas is dit nu ook niet echt een vrolijk stemmend boek. Nu kun je natuurlijk zeggen dat thrillers nooit vrolijk stemmen maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Normaal gesproken is het de misdadiger die het kwaad vertegenwoordigd en is het de politie en de maatschappij als geheel die min of meer het goede vertegenwoordigen. In zekere zin zou je dit boek een klein beetje kunnen vergelijken met Aleen in Berlijn. Het boek speelt zich af in de tijd dat de slavernij in het zuiden van de VS nog bestaat, terwijl ze in het noorden is afgeschaft. Dit wil niet zeggen dat zwarten daar als gelijkwaardige mensen gezien worden. Zo mogen ze alleen stemmen als ze een vermogen van 250 dollar hebben (iets dat in die tijd heel lastig is) en kunnen ze niet in de rechtbank getuigen. Gevluchtte slaven mogen gewoon weer terug worden gebracht naar hun eigenaren en ook zwarten die als vrij man geboren zijn, kunnen het slachtoffer worden van slavenjagers, als die zeggen dat het hier een weggelopen slaaf betreft. Daarnaast is er veel weerstand tegen het opnemen van zwarten in de maatschappij. Met name de Ieren voelen zich door de zwarten bedreigd. De stukjes boven de hoofdstukken, citaten uit geschriften uit die tijd, laten ook duidelijk zien hoe er gedacht werd. Door sommigen werden zwarten als het kwaad gezien, die verantwoordelijk waren voor de criminaliteit.

Gelukkig lees ik als tegenwicht Gelukkige mensen lezen en drinken koffie (je zou er nog aan toe kunnen voegen dat ze ook roken, er wordt namelijk heel wat afgerookt in dit boek).

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57452 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik zou graag met je meelezen, wat Lindsay Faye betreft, maar ik ben nog bezig in een debuut, en wil daarna eerst nog een paar titels lezen die al apart liggen. Daarna kan ik pas aan dit boek beginnen. Hoewel..er lijkt een link met '12 jaar een slaaf...' Net de film gezien. Zo. Dat is een verhaal, helemaal onder de indruk.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57459 door Renate

Marjo schreef : Ik zou graag met je meelezen, wat Lindsay Faye betreft, maar ik ben nog bezig in een debuut, en wil daarna eerst nog een paar titels lezen die al apart liggen. Daarna kan ik pas aan dit boek beginnen. Hoewel..er lijkt een link met '12 jaar een slaaf...' Net de film gezien. Zo. Dat is een verhaal, helemaal onder de indruk.

De link is vermoedelijk vooral dat er slavenjagers een rol in spelen en dat de wijze waarop er tegen zwarten aan werd gekeken in die tijd een rol speelt.

Tijd voor maken pagina: 0.386 seconden