- Ontvangen bedankjes 0
Ariadne schreef : Ha Roel,
Ik ken de volgende betekenissen van 'transcendent':
1. bovenzinnelijk, buitenzintuigelijk
2. hetgeen bestaat boven en buiten de wereld (bijv. God is transcendent)
3. niet te bepalen door een wiskundige berekening
Leg eens uit hoe je dat dan ziet met de wereldliteratuur.
Ariadne
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat bedoel ik met de uitspraak dat alle wereldliteratuur transcendent is?
Daarmee bedoel ik mee dat alle geslaagde wereldliteratuur voorbij de grenzen van tijd en ruimte gaat.
Concreet wil dat zeggen dat een verhaal wat je aan het lezen bent, direct verbonden is met andere tijden. Dat je bv een verhaal leest dat zich afspeelt in de jaren vijftig, maar dat je associaties krijgt met bv de 16de eeuw. Dat zijn de lagen die in wereldliteratuur zijn aan te treffen.
Die lagen zijn transparant, waardoor tijdens het lezen als het ware door die lagen heen kijkt tot zelfs in een andere tijd. Dat is voor mij zondermeer het allerboeiendste aan wereldliteratuur, dat het voorbij de enggeestige hokjes gaat, dat het voorbij categorieën en labels gaat. Alleen hebben we die categorieën en labels nodig om een algemeen beeld te krijgen, maar ze zullen echter nooit de ongrijpbare literatuur vangen.

Grada schreef : Ha Roel,
Excuus dat ik hier niet eerder op teruggekomen ben. Het is langs me heengegaan op de een of andere manier.
Wat bedoel ik met de uitspraak dat alle wereldliteratuur transcendent is?
Daarmee bedoel ik mee dat alle geslaagde wereldliteratuur voorbij de grenzen van tijd en ruimte gaat.
Concreet wil dat zeggen dat een verhaal wat je aan het lezen bent, direct verbonden is met andere tijden. Dat je bv een verhaal leest dat zich afspeelt in de jaren vijftig, maar dat je associaties krijgt met bv de 16de eeuw. Dat zijn de lagen die in wereldliteratuur zijn aan te treffen.
Die lagen zijn transparant, waardoor tijdens het lezen als het ware door die lagen heen kijkt tot zelfs in een andere tijd. Dat is voor mij zondermeer het allerboeiendste aan wereldliteratuur, dat het voorbij de enggeestige hokjes gaat, dat het voorbij categorieën en labels gaat. Alleen hebben we die categorieën en labels nodig om een algemeen beeld te krijgen, maar ze zullen echter nooit de ongrijpbare literatuur vangen.
Ik ben het hier voor de volle honderd procent mee eens!
Alleen heb ik er een ander woord voor, namelijk 'universeel'.
Alle wereldliteratuur is universeel, zou dus mijn formulering van jouw bewering geweest zijn.
Bij het woord 'transcendent' heb ik het gevoel dat ik in spirituele zoniet godsdienstige regionen ben aangeland, en dat heeft met de wereldliteratuur voor mij niets van doen.
groet,
Grada
(of haar alter ego Ariadne?)
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen