Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17891 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik denk niet dat ik daardoor trager ga gaan lezen...... Ik denk dat ik daar zo danig op ingesteld ben dat het qua tijd geen verschil meer maakt. Vroeger, toen ik studeerde, luisterde ik naar muziek en schreef alles over. De motoriek zorgde er dan voor dat ik "actief" leerde. Maar dat was zo'n gedoe was en toen ik dikkere cursussen moest leren duurde het een eeuwigheid. Toen heb ik mezelf onbewust (denk ik) het voorlezen in mijn hoofd aangeleerd. Het is ook een vorm van "actief" bezig zijn. Doordat je het in je hoofd luidop leest, ben je geconcentreerder bezig, stel je jezelf ook ondertussen vragen, merk je bepaalde punten op. Ik heb al dikwijls ondervonden, als ik bv. moe ben, ik bij het lezen die stem niet hoor en dan dikwijls zoals al gezegd ik na een bladzijde niet meer weet wat ik gelezen heb. Ik denk dat dat hetgeen is wat me het meest ergert aan tv. Ik bedoel, je bent niet "actief" bezig of het moet een kwisprogramma zijn.....

Dat denk ik hé......

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17892 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik probeer nu in m'n hoofd alles hardop te lezen maar dat kost mij weer erg veel tijd omdat ik dat niet gewend ben. Maar het lijkt me zeker effectief als je aan het leren bent. Ik moest ook vaak dingen opschrijven als ik leerde. Of met een lineaal eronder lezen en woorden onderstrepen, toch een soort 'beeld' maken dus. Als ik de onderstreepte woorden las wist ik gelijk weer waar het over ging. Dat doe ik bij de literaire cursus nu ook.

Het voordeel van met 'beelden' lezen is dat ik na 3 of 4 weken nog een recensie van een boek kan maken, ook al is het niet meer in huis.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17894 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik kan dat inderdaad niet, een verslag maken als ik het boek er niet bij heb! Zou dat hieraan liggen?

Ik dacht eerst ook Inge, dat ik misschien omdat ik auditief ingesteld ben niets om tv geef. Maar dat gaat niet helemaal op. Ten eerste zijn er ook mensen die visueel zijn ingesteld die geen tv kijken (He Dettie?) en ten tweede heb ik een periode gehad dat ik alles wilde zien!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17896 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik ben ook heel auditief ingesteld en hoor altijd een stem bij alles wat ik lees. Ik lees niet zo snel en het zou zo maar kunnen dat dit hierdoor komt. Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17897 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht

Dettie schreef : Het voordeel van met 'beelden' lezen is dat ik na 3 of 4 weken nog een recensie van een boek kan maken, ook al is het niet meer in huis.

Dettie

dat lukt me niet bij alle boeken, zeker niet als ik al een paar recensies achter sta. vaak helpt het om dan gewoon op internet te snuffelen. een paar lijntjes zijn meestal voldoende om alles weer op te roepen.

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17901 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Daarom hou ik korte inhouden bij. De korte inhoud eens lezen en ik weet weer waar het over gaat en dan krijg ik gelijk ook een "beeld" in mijn hoofd over het boek.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden