Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18069 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik zit me dat af te vragen Inge. Is het gevoel dat je hebt als je je ergert aan een bepaalde toon, een bepaalde stijl, of bij thrillers aan overdaad van ´rampen´, is dat hetzelfde als het gevoel dat blijft hangen als je genoten hebt van een mooi boek..

Het zal wel hetzelfde zijn, als ik me bedenk dat jij je bij Emants ergerde terwijl ik daar een sfeer van weemoed bij voelde.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18070 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk dat er verschil is in zoals jij het aangeeft Marjo.

Bij jou gaat het meer over de vorm, hoe het geschreven is, bij Inge krijg ik meer de indruk dat ze het heeft over de inhoud van het verhaal.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18071 door marjo
Dat kan, maar soms zijn die onlosmakelijk verbonden. Daarom is het lastig.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18086 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ik voel het ook aan zoals Dettie het beschrijft, al zou ik het anders willen zeggen.

Vorm = de wijze waarop een inhoud beschreven wordt.

Inhoud = het onderwerp

Deze twee zijn altijd van elkaar te onderscheiden.

Ik weet wel zeker dat die twee nooit onlosmakelijk verbonden zijn.

Zo kan het voelen voor een lezer, maar dat maakt het nog niet waar. ;)

Bijvoorbeeld:

Over de belevenissen van een lieveheersbeestje op graspriet kun je een lang bloemrijk verhaal schrijven, een kort en karig gedicht of een literair essay bijvoorbeeld.

De inhoud blijft in alle gevallen duidelijk te onderscheiden van de vorm, die de schrijver kiest om het onderwerp in te gieten.

Dan heb je ook nog de sfeer van een boek, die bepaald wordt door de stijl en de toon. Zo kun je over een triest onderwerp in een treurige stijl schrijven, maar net zo goed met humor of cynisme. Of droog en zakelijk bijvoorbeeld.

Inge heeft het voor mij meer over haar innerlijke reactie op een verhaal, bijvoorbeeld dat ze walging voelt bij een nare scene of ergernis bij een personage dat haar niet ligt.

Terwijl Marjo het heeft over de vorm/stijl van een verhaal. Als de toon mistroostig is of het onderwerp triest, dan voelt ze dat aan.

Het eerste zit hem in de lezer zelf.

Het tweede zit hem in het gelezene.

:) Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18093 door marjo
Dan zou je dus op twee verschillende manieren kunnen reageren op een boek wat je gevoel betreft: op de inhoud en op de stijl..

Lijkt me in de praktijk haast niet mogelijk. Ik denk nu aan Mo Hayder, die gruwelijke verhalen schrijft. Goed schrijft! Dan zou ik een positief gevoel moeten hebben vanwege haar manier van schrijven en tegelijk aan afschuw vanwege wat ze schrijft? Dat is niet zo..

Omdat ze goed schrijft kan ik zelfs genieten van het gruwelijke (ik weet immers dat het niet echt is).

Dat zit zowel in de lezer als in het gelezene..

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18095 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Omdat ze goed schrijft kan ik zelfs genieten van het gruwelijke

Dat bedoel ik dus. Je geniet omdat ze goed schrijft.

Bij mij werkt dat dus niet zo. Ook al schrijft iemand prachtig maar de inhoud is gruwelijk of zéér somber gesteld dan kan ik niet genieten.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden