Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17905 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Of ik een stem hoor als ik lees?

Geen idee, zeg!

Ik zal er eens op letten.

(dus hoor ik straks geheid van alles.... ;))

:) Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18036 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Nee, nooit. Ik lees net als andere hier visueel. Een stem of stemmen hoor ik nooit, wel roepen boeken automatisch beelden in mijn hoofd op als ik lees.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18037 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad een stem hoor die de tekst hardop met me meeleest en dat ik daarnaast ook beelden zie.

Ha! Ik ben dus een auditief-visueel ingestelde lezer én een meevoelende lezer, want ik leef me altijd volledig in....

Pfff.... geen wonder dat ik lezen zo de moeite waard vind: het is een toneelstuk/film/concert/gesprek met een goede vriend(in) ineen.

:lol: Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18040 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Ariadne,

Dat is wel bijzonder, denk ik, dat je daadwerkelijk een stem hoort.

Ik zou als ik jou was, zodra je de stem weer hoort, eens achterom kijken of er niemand achter je zit met hetzelfde boek! Ha Ha.

Vestdijk, de grote Nederlandse schrijver vroeg zich tijdens zijn leven vaak af, waarom hij altijd zo bloemrijk schreef, de behoefte had alles te omschrijven. Hij kwam erachter, dat dit was, omdat hij anders het voorwerp of een persoon niet goed voor ogen kon krijgen! Op die manier zorgde hij ervoor dat het beeld levend werd. Ik heb dat zelf ook heb ik gemerkt.

Alle grote wereldliteratuur is transcendent.

Ariadne schreef : Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad een stem hoor die de tekst hardop met me meeleest en dat ik daarnaast ook beelden zie.

Ha! Ik ben dus een auditief-visueel ingestelde lezer én een meevoelende lezer, want ik leef me altijd volledig in....

Pfff.... geen wonder dat ik lezen zo de moeite waard vind: het is een toneelstuk/film/concert/gesprek met een goede vriend(in) ineen.

:lol: Ariadne

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18042 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat bedoel je met trancedent Roel? Dat er dieper op zaken in wordt gegaan? of dingen dieper worden ervaren?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18059 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Tjee, nu pas dit topic ontdekt... Wat een leuke vraag! Ik geloof niet dat ik een stem hoor bij het lezen, tenzij - zoals bij Dettie - het een bekende stem is. Ik lees momenteel b.v. iets van Jos Brink en dan hoor ik duidelijk hoe hij een zin uitspreekt. Maar normaal gesproken niet. De tekst roept wel beelden op, met name van personen. Daarom vallen films ook altijd zo tegen. De acteurs lijken totaal niet op "mijn" hoofdpersonen. Maar ik ga mijn leesgedrag eens nader bestuderen, want zoals de meesten: ik heb geen idee hóe ik lees. Tot op heden weet ik alleen dat mijn leestempo bepaalt wordt door de tekst. Bij lange, mooie, beschrijvende zinnen, ga ik vanzelf langzamer lezen. Misschien is er toch een stem in het spel?
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.437 seconden