Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17854 door dettie
Hoor je een stem tijdens het lezen? werd gestart door dettie
Nee dit is geen vraag of het psychisch allemaal wel goed met iemand gaat maar dit was gisteren een vraag van een schrijver.

Als je leest 'hoor' je dan een stem die vertelt?

Dat vond ik een érg leuke vraag en die hield me vandaag ook wel bezig.

Ik hoor dus geen stem maar het bleek dat veel dat dus wél hoorden tijdens het lezen. Ik hoor alleen een stem als ik de schrijver/ster zelf op t.v. heb gezien en dan moet de stem ook nogal markant zijn (Carmiggelt, Bomans, Palmen bijv.) Maar voor de rest 'hoor' ik nooit een stem.

En jullie? 'Horen' jullie een stem? Of niet?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17855 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Nee, niet echt. Ik lees visueel, in mij komen een mix van woordbeelden en gewone beelden op. Het gebeurt wel af en toe dat ik bepaalde stukken hardop lees, vooral dan in een andere taal. Gewoon, om de tekst te proeven. Meestal smaakt ze anders hardop :)

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17856 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb nog nooit bij die vraag stilgestaan... maar neen, ik hoor geen stem.

Als ik de schrijver ken van een afbeelding of van TV zie ik soms wel zijn/haar beeld voor mij (niet bv. al ik helemaal "in" het verhaal zit, dan zie ik alleen de personages). Moeilijk hoor op te roepen wat er gebeurt als je leest, ik zal er eens op letten :) .

Tiba
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17857 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik wel.....Het is net alsof ik mezelf in mijn hoofd voorlees....... Maar ik heb dat niet alleen bij het lezen. Als ik geconcentreerd bezig ben is het soms alsof ik het probleem in mijn hoofd met mezelf overleg. Zelfs nu, terwijl ik aan het typen ben, is het net alsof ik in mezelf overleg wat ik nu precies zal typen.....

Ik dacht dat iedereen dat had..... Het moment dat je nadenkt hoor je toch jezelf denken?????? Of niet???????

Ik ga soms hele gesprekken aan met mezelf :lol: :lol: :lol: kwestie van met een verstandig iemand bezig te zijn :lol: :lol: :lol:

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17870 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha die Inge.. ik heb dat ook hoor. Ik hoor bij veel boeken als het ware een stem, inderdaad, alsof ik mezelf voorlees. Niet bij alle! Niet bij thrillers, niet als ik diagonaal ga lezen, maar zo'n boek als van Emants, jazeker! En Verhulst, en Mortier..bij de poëtisch getinte boeken geloof ik.

Kip of ei: vind ik ze mooi omdat ik als het ware twee zintuigen in gebruik heb en dus dubbel ervaar? Of doet mijn 'gehoor' mee omdat ik het mooi vind..

En inderdaad, ook bij andere dingen kan ik met een denkbeeldig iemand (ikke?) hele gesprekken voeren..
Laatst bewerkt doormarjo.

• willemjansen
18 jaren 10 maanden geleden #17874 door willemjansen
Beantwoord door willemjansen in topic Re: bericht
Ik lees alleen de Spits! sochtends, dan hoor ik Fred Emmeren of anders Freriks stotteren.

Reve de grote vergeten volksschrijver hoorde God als hij schreef.

Mulisch had oordopjes in en dat is te merken.

(Jeetje, zucht!)

(Zijn er al foto's van dat zandlezen,

gooi die dan weg wil je Dettie?)

Tijd voor maken pagina: 0.533 seconden