Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18107 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

En ja, op dat moment is de stijl dus belangrijk. Maar hoe goed de stijl ook is, als je niet in het verhaal geraakt, als het verhaal je niet op de een of andere manier beroerd dan lukt het bij mij niet.

Je hebt gelijk bernadet. Ik heb gewoon de woorden verwisseld :oops: zoals je in dit stukje kon afleiden is de inhoud voor mij belangrijker dan de stijl.

En voor mij gaat het niet op die manier op. Als de inhoud niet goed is dan is het voor mij een "slecht" boek. Stijl is iets waar ik niet zo op let, pas als het verhaal niet goed is en ik niet in het verhaal geraak dan let ik op de stijl maar zelfs dat kan voor mij een boek niet helemaal goed maken.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18110 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha Inge ik had het tegen Ariadne. :D

Dettie

die nu even 'Ariadne schreef' erbij heeft gezet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18111 door dettie
Ja Inge dat heb ik ook. De stijl kan mooi zijn. Bijv in het boek Momo van Hafid Bouazza, hij schrijft prachtige zinnen, maar het verhaal zelf is niet te volgen, tenminste ik kon het niet volgen. En dan vind ik het een 'slecht' boek.

Dettie

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18112 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Juist..een boek moet op de eerste plaats te begrijpen zijn..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden - 18 jaren 10 maanden geleden #18116 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Grappig wel, hoe verschillend het ook nu weer is voor ons allemaal.

Het enige wat ik kan doen is beschrijven hoe het bij mij gaat.

Waarschijnlijk ken ik mijn eigen hoofd en dús mijn eigen manieren van lezen beter dan wie dan ook. ;)

En de hoofden van anderen niet.

Het mag op anderen tegenstrijdig of zelfs onmogelijk overkomen, maar zo gaat het dus bij mij.

Ik lees stijl en inhoud bijna tegelijkertijd, maar meestal gaat de stijl ietsiepietsie aan de inhoud vooraf. Ik geniet eerst van de mooie zin en dat van wat erin beschreven staat.

Mijn manieren van lezen voor mijn beroep of lezen voor mijn plezier verschillen niet. Gelukkig niet!

Het zal allemaal wel erg raar zijn, maar zo gaat dat dus in mijn hoofd. :? :D

Vraagje

Als de stijl goed is en de inhoud slecht dan zal je het toch als 'goed' betitelen omdat de stijl goed is?

Een 'goed' boek is voor mij een boek waarin de inhoud 'goed' is en de stijl ook 'goed'.

Ik had het in mijn bericht hierboven over een inhoud die me persoonlijk tegenstaat, bijvoorbeeld doordat ik de seksscenes sexistisch vind of er veel geweld in voorkomt. Of teveel 'poep en pies'.... :(

Als voorbeeld gaf ik Roosenboom met Gewassen vlees.

Ook al staan delen van de inhoud me tegen, dat boek vind ik fantastisch, vooral dankzij de stijl.

Maar het tegendeel heb ik ook beschreven bij Tirza van Arnon Grunberg. Daar vind ik de inhoud fantastisch, maar staat de stijl me regelmatig tegen. Toch is ook dat voor mij een goed boek.

Al heb ik het met minder plezier gelezen dan Roosenboom.

En dat komt door de briljante stijl inderdaad.

'Een inhoud die me tegenstaat' betekent iets anders dan 'een slechte inhoud'. Voor mij is een slechte inhoud eigenlijk alleen een inhoud die nergens over gaat.... Als ik een boek niet begrijp, dan vind ik dat wel irritant, maar meestal denk ik dan dat het aan mij ligt.... :oops:

Een tegenvraag dus: Wat bedoel je met een slechte inhoud?

groetjes,

Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt 18 jaren 10 maanden geleden doorGrada.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18117 door dettie

Ariadne schreef : Waarschijnlijk ken ik mijn eigen hoofd en dús mijn eigen manieren van lezen beter dan wie dan ook. ;)

Haha ja dat lijkt mij ook! :D

Waarschijnlijk is bij jou het beroepsmatig lezen en het plezierlezen samengesmolten.

'Een inhoud die me tegenstaat' betekent iets anders dan 'een slechte inhoud'.

Dat is inderdaad zo, nu is me duidelijker wat je bedoelde.

Wat bedoel je met een slechte inhoud?

Een slechte inhoud is voor mij een verhaal dat van onwaarschijnlijkheden aan elkaar hangt, hiermee bedoel ik dus niet als er veel fantasie gebruikt wordt, maar dingen die niet kloppen. bijv. iemand koopt een bos rozen en geeft dat aan een vriendin en er wordt geschreven 'zij pakte de narcissen aan'.

Of een man en vrouw worden achterna gezeten, alles is hectisch en vervolgens valt de man op z'n knieën en vraagt haar ten huwelijk, waarop zij het ja/nee spelletje speelt en er eindeloos heen en weer gesmeekt wordt (met hollende politie achter hun aan) dat is onwaarschijnlijk, klopt niet enz..

Of een man hangt urenlang aan zijn vingertopjes boven een ravijn en weet zich vervolgens daarna nog op te drukken naar vaste grond. Dit allemaal als serieus zijnde verteld.

Of een verhaal dat qua inhoud heel knullig is, sorry voor de liefhebbers maar bijv. chicklits of bouquetreeks. Waar je al mijlenver ziet aankomen hoe het verhaal gaat.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden