Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11656 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik had Marquez gemist..nog even zeggen dat het leuk was die hier voorbij te zien komen!

Mooi boek ook..de kolonel krijgt nooit post,

ik zoek nog herlees vakantieliteratuur...dit is wel een goed idee eigenlijk

(ik ga een weekje weg en denk dan altijd dat ik voor 4 weken boeken mee moet nemen:))

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11657 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

ik zoek nog herlees vakantieliteratuur...dit is wel een goed idee eigenlijk

(ik ga een weekje weg en denk dan altijd dat ik voor 4 weken boeken mee moet nemen:))

Ha Wil, ga je er even uit? Een heel ontspannend weekje gewenst en veel leesgenot!

Marquez was jaren lang mijn absolute topfavoriet (vond hem zowat mijn persoonlijke ontdekking, ha!), nu is het wel een hele tijd gelezen dat ik hem las. Ja, ooit herlezen.

"De kolonel krijgt nooit post" staat hier in mijn boekenkast. Voor zover ik me herinner een boek waar ik niet zo van hield, net als "Kroniek van een aangekondigde dood". Dit laatste werd de hemel ingeprezen, maar een onderwerp moet je liggen, mij dus minder ... waarschijnlijk ben ik daarin wat kinderlijk en verkies de meer rooskleurige onderwerpen...

Het lezen van de boeken:

- De herfst van de patriarch

- Honderd jaar eenzaamheid

- Erendira en haar harteloze grootmoeder (novelle)

- Liefde in tijden van cholera

ja, dat was genieten geblazen.

Zijn recentere boeken las ik niet. Ongetwijfeld een heel groot schrijver. Beslist het herlezen waard.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11658 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik ben iets te voorbarig..mijn vakantie duurt nog twee weken,

maar de voorpret is zoals je ziet al begonnen.

Ja ik ben ook een groot liefhebber van marquez, ik heb het meeste wel gelezen geloof ik,

maar omdat ik aan het herlezen nooit toekom (behalve honder jaar eenzaamheid, die heb ik heel vaak herlezen)

gebruik ik daar vaak de vakanties voor.

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11659 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het visum

Isaac Bashevis Singer

Bij de publikatie van Het visum schreef een toonaangevend criticus: 'Afscheid van Singer? Zolang zulke manuscripten worden teruggevonden hoeven we dit goddank niet te doen.'

Singer schreef de roman waarschijnlijk nog in Polen, want het is duidelijk het werk van een jonge man en een van de meest speelse verhalen in zijn oeuvre.

Het is 1922 en David Bendiger, een aspirant-schrijver zonder verblijfplaats en zonder één cent op zak, is zojuist in Warschau aangekomen. Hij komt er al gauw achter dat de mensen die hij vroeger kende zo'n beetje over de hele wereld verspreid zijn geraakt. De enige contacten die hij nog heeft zijn: Sonja, een vrouw die hij kort daarvoor op het platteland heeft leren kennen, en Dov Kalmenzohn, een jonge zionistische functionaris die hem aan een visum voor Palestina kan helpen.

Voor hij echter die grote reis kan gaan maken zal hij moeten trouwen met een vrouw die zo graag naar Palestina wil dat ze bereid is de kosten voor haar rekening te nemen. In de tussentijd vindt hij onderdak bij de communistische Edusha en blijft hij natuurlijk Sonja ontmoeten. Naast dit romantisch rumoer werkt David aan zijn literaire en politieke toekomst en zoekt hij contact met journalisten en schrijvers onder wie zijn oudere broer, die al een zeker gezag geniet. Maar ook het religieuze verleden laat hem niet los en dwingt hem tot een confrontatie als plotseling zijn vader, de orthodox- joodse rabbi, weer in Warschau opduikt.

Davids hartstocht voor vrouwen, zijn onafgebroken neiging tot filosoferen en Walter Mitty-achtige fantasieën maken van Het visum een meeslepende liefdes- en ontwikkelingsroman van het soort waar Singer het absolute alleenrecht op heeft.

Vertaler: B. Kriek

ISBN 9029538325 Ingenaaid Verschenen: juni 1995 Arbeiderspers

Voor meer informatie over Isaac Bashevis Singer, klik nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Bashevis_Singer
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11660 door dettie
Citaat van de dag 28 oktober 2006

"Het Jiddisch bevat vitaminen die andere talen niet hebben."

Isaac Bashevis Singer

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11661 door dettie
Over Vicente Aleixandre kon ik niets in het Nederlands vinden behalve die paar regeltjes die er nu op de homepage staan. Veel stond in het Spaans en enkele informatie in het Engels. Een bundel van hem in het nederlands was helemala niet te vinden.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.496 seconden