Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11635 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 25 oktober 2006

'Soms is het mij te moede alsof alle woorden waardeloos zijn, en ik vraag me af waarvoor ik heb geleefd. Daar heb ik geen antwoord op. Maar de kracht van de vraag neemt af, ik ga zitten en maak weer woorden.'

Elias Canetti

fragment uit:

Slotsom Aantekeningen 1992-1993
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11642 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik moet mezelf even corrigeren, heb weldegelijk een pracht voorstelling gezien. Maanlicht door Toneelgroep Amsterdam, hoe kon ik dat vergeten!

[quote="rotor">Hallo Tiba,

Ik heb twee delen toneelwerk van Pinter. Het is een van mijn favouriete toneelschrijvers. Wat ze er op toneel van maken, moet je iedere keer maar weer afwachten. Ik heb tot op heden niet het geluk gehad een zeer goede Pinter voorstelling bij te wonen.

<QUOTE author="tiba"]Ik heb De huisbewaarder ooit op toneel gezien, lang geleden.

Was wel indrukwekkend.

Tiba.[/quote]
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11647 door dettie
Geboortegrond

Czeslaw Milosz

Milosz (1919-2004), Pools dichter, essayist en romancier (Nobelprijs 1980), in Litouwen geboren, emigreerde om politieke redenen naar de Verenigde Staten.

Het boek, waarvan het origineel reeds in 1959 verscheen, is grotendeels een autobiografie waarin de auteur terugblikt op zijn jeugdjaren in het Pools Litouwse Wilno en de relaties tussen de verschillende nationaliteiten in dit gebied. Hierbij geeft Milosz ook zijn visie op het marxisme en op de verhouding tussen Oost- en West-Europa. Vervolgens schetst hij zijn reiservaringen in Europa en in het bijzonder Frankrijk vóór de Tweede Wereldoorlog, de situatie in Polen tijdens de oorlog en zijn breuk met het communistische Polen, dat hij tot 1950 als cultureel attaché diende. Hoewel een groot deel van dit bekende werk van Milosz een beschouwelijk karakter heeft, is het geschreven in een levendige en beeldrijke taal.

Boek ▪ Paperback ▪ Aantal pagina's: 320 ▪ ISBN: 9045007959 ▪ Nederlands ▪ Atlas ▪ 2005 vertaler Gerard Rasch

Voor meer informatie over Czeslaw Milosz, klik nl.wikipedia.org/wiki/Czeslaw_Milosz

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11648 door dettie
Citaat van de dag 26 oktober 2006

'Bij zonsondergang steunend op een stok kan ik lijken op een tuinman die een grote boom gekweekt heeft.'

Czeslaw Milosz

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11652 door dettie
De elegieën van Oxópetra

Odysséas Elýtis

Odysséas Elýtis (pseudoniem voor Odysseas Alepoudhelis) werd in 1911 te Iraklion op Kreta geboren en stierf 1996 in Athene. Hij vertaalde uit een half dozijn talen o.a. Eluard, Gide, Rimbaut, Brecht, Eliot, Pound, Lorca, Ungaretti, Maiakowski. Hij publiceerde essays en kritieken, maar is vooral om zijn poëzie bekend. Hij schreef in totaal vijftien, overwegend surrealistische poëziebundels. In 1979 ontving hij de Nobelprijs.

Tweetalig: Grieks-Nederlands, dubbelnummer ! Poëzie: Odysseas Elytis (Griekenland) Vertaling, inleiding en tekstverklaring: Guido Demoen Omslag in vierkleurendruk en illustraties: Odysseas Elytis Uitgeverij POINT, 96p. ISBNnr 90-71152-66-9

Voor meer informatie over Odysséas Elýtis, klik nl.wikipedia.org/wiki/Od%C3%BDsseas_El%C3%BDtis

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11653 door dettie
Citaat van de dag 27 oktober 2006

"Poëzie kan het geweten van de mensen veranderen."

Odysséas Elýtis

Tijd voor maken pagina: 0.447 seconden