Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11571 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

'Al te luide eenzaamheid 'van Habral

ha, eindelijk nog een Hrabal liefhebber! Dankzij Marjo, die een verslag schreef over Al te luide eenzaamheid, heb ik dat ook gelezen en was compleet verkocht. Ik heb dat verhaal in een bundel dat Drie novellen heet. Naast deze titel bevat de bundel: Gekortwiekt en Het stadje waar de tijd stil is blijven staan ISBN 9057131978 uitgeverij Ooievaar.

Verder heb ik nog Verpletterde schoonheid:

Deze bevat: Zwaar bewaakte treinen, eveneens Al te luide eenzaamheid, Ik heb de koning van Engeland bediend en Adagio lamentoso ISBN 9025124731 uitgeverij Bert Bakker

Hier staan de verslagen van enkele boeken van Hrabal

www.leestafel.info/boekenarchiefGH/productssimple14.html

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11574 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ha! Jaroslav Seifert vandaag :D !

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11576 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Ha! Jaroslav Seifert vandaag

Ken ik helemaal niet Tiba...een aanrader?

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11577 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
En of het een aanrader is!

Leestafel kreeg ook de toelating van vertaalster Jana Beranová om de gedichten die ze vertaalde te plaatsen uit de bundel "En vaarwel!"

Enkele van zijn gedichten staan hier:

oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php...storder=asc&&start=0

Ik ontdek nu juist dat dat niet in de lijst met toestemmingen staat.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 8 maanden geleden #11581 door dettie
The poetry of

Jaroslav Seifert

Jaroslav Seifert werd geboren in een arbeidersgezin en groeide op in een arbeiderswijk in Praag.

Hij verliet de school om journalist te worden en maakte carrière bij de linkse pers.

Op het einde van de jaren 20 kwam hij voor het eerst in conflict met de communistische partij en stapte over naar de sociaal-democraten. Aanvankelijk schreef hij vooral revolutionaire gedichten, later meer lyrische poëzie.

In 1936 kreeg hij de staatsprijs voor literatuur.

In 1948 smolten de communistische partij en de sociaal-democratische partij samen, maar weer verzette hij zich tegen de ideologie van de machthebbers. Hij kreeg geruime tijd publicatieverbod. Zijn gedichten circuleerden echter met veel succes ondergronds. Erkenning bleef niet uit. In 1966 kreeg hij de eretitel "nationaal kunstenaar".

Tijdens de Praagse lente van 1968 ijverde hij voor de rehabilitatie van vervolgde collega's. Na de inval van de sovjettroepen belandde zijn werk in het ondergrondse circuit, maar werd ook naar het buitenland gesmokkeld en daar gedrukt.

In 1981 verschenen zijn mémoires.

De bekroning van zijn werk volgde in 1984: de nobelprijs literatuur. De jury prees de "frisheid, gevoeligheid en rijke inventiviteit" van zijn gedichten.

Hij overleed in Praag op 10 januari 1986.

Zijn poëzie is vol fantasie, rijk aan treffende details en verwijst herhaaldelijk naar zijn jeugdjaren.

Werken van Seifert: 'Stad in tranen' (1921), 'De handen van Venus' (1936), 'De helm van de aarde' (1945), 'Moeder' (1954), 'Het afgieten van klokken' (1967), 'De komeet van Hailey' (1969), 'De pestzuil' (1977), 'De paraplu van Piccadilly' (1979), 'Alle kleuren van de wereld' (1981), 'Mozart in Praag'(1985).

© Tiba.
Laatst bewerkt 19 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11582 door dettie
Citaat van de dag 22 oktober 2006

“Poëzie was met ons vanaf alle begin”

Jaroslav Seifert
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden