Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83168 door dettie
Citaat van de dag

Als je beroemd bent is het alsof je in het middelpunt van een orkaan zit - in het midden is het windstil.

John Lennon (1940-1980)

Engels musicus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83190 door dettie
Onder moeders vleugels

Louisa May Alcott

Louisa May Alcott (29 november 1832 – 6 maart 1888) was een Amerikaanse schrijfster van romans en kinderboeken.

De verhalen lijken gedeeltelijk gebaseerd op de eigen jeugdervaringen met haar drie zussen. De verhalen gaan vooral over familierelaties en hebben, naast ontspanning, als doel het bevorderen van deugden zoals doorzettingsvermogen en onbaatzuchtigheid.

Omdat de schrijfster dringend geld nodig had werd zij door haar uitgever min of meer gedwongen een boek te schrijven en dat deed ze met ‘Little Women’ dat, geïnspireerd door haar eigen familieomstandigheden, leidde tot een enorm succes.

Het is zelfs tweemaal verfilmd – in 1949 en 1994, met o.a. Wynona Ryder en Susan Sarendon.

Wanneer we iets meer weten van de auteur, herkennen we in Jo het personage van haarzelf en in de zusters de hare. Het boek is door mij heruitgegeven omdat ik zozeer geniet van de heerlijke taal die er gebruikt wordt, maar ook van de stichtelijkheid die in deze dagen zover weg lijkt te zijn en die in mijn ogen toch niets slechts in de zin heeft.

Bedoeld als meisjesboek denk ik niet dat de meisjes van deze tijd snel naar dit boek zullen grijpen, maar mijn hoop bestaat wel dat het gelezen zal worden, met dezelfde emoties die het mij bezorgde, door de meisjes (en jongens) van vroeger.

De uitgever: Wijnand C. van de Meeberg

ISBN 978-94-91872-81-5 | Paperback | 264 pagina's | Uitgeverij Calbona | december 2014

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83191 door dettie
Citaat van de dag

Love is a great beautifier

Louisa May Alcott

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83202 door dettie
Krokodil of alligator

Het grote boek van de kleine verschillen

Emma Starck & Guillaume Plantevin (ill)

Een haas is geen konijn, boter geen margarine en Holland is toch echt iets anders dan Nederland. Maar wat zijn ook alweer precies de verschillen? Met geestige illustraties toont dit boek steeds twee begrippen die kinderen snel geneigd zijn door elkaar te halen. Het boek is net zo grappig als interessant: de ene keer wordt je vermoeden bevestigd, de volgende keer word je verrast. Kinderboekenauteur Aby Hartog verzorgde de Nederlandse vertaling.

Emma Strack is schrijver en wetenschapsjournalist. Zij schrijft vooral over internettrends en gezondheidsthema’s en ziet het als haar missie om ingewikkelde onderwerpen helder en eenvoudig uit te leggen.

Van pixel art tot houtsnede en van pop-upboek tot muurschildering: illustrator Guillaume Plantevin is niet alleen tweehandig maar ook een waar multitalent. Zijn werk verscheen onder meer in The New Yorker.

Recensie

Uniek vormgegeven boekwerk waarin het maken van een vergelijking tussen "twee van een soort' tot kunst wordt verheven! In de wereld van de dieren, het voedsel, de geografie, het menselijk lichaam of de stad zijn tal van voorbeelden die in de praktijk dicht bij elkaar liggen, maar waarbij de verschillen bij nadere observatie of analyse toch wel erg groot zijn en de overeenkomsten soms verrassend.

Telkens worden twee dicht bij elkaar liggende verschijningsvormen op twee naast elkaar gelegen pagina's met elkaar vergeleken, bijvoorbeeld: bij – wesp, sorbetijs – roomijs, boter – margarine, margriet – madeliefje, gilet – vest of stadsbus – touringcar. Dat gebeurt aan de hand van algemene informatie, lijstjes en drie vignetten per voorbeeld.

De presentatie is strak, gestileerd, in matte kleuren, zakelijk nuchter, feitelijk, geordend en bijna wetenschappelijk qua classificatie. Een register sluit het boek af. Oorspronkelijk Franstalig (2015), van de hand van een auteur die wetenschap wil ontsluiten en toegankelijk maken voor kinderen/jongeren vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.

Mart Seerden

ISBN 9789059567313 | Hardcover | 132 pagina's | Fontaine uitgevers | mei 2017

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83203 door dettie
En weer geen citaat, sorry, ik werd weggeroepen en toen vergeten...

Dettie

8 jaren 10 maanden geleden #83204 door
Wat een interessant boek. Vooral als het gaat om begrippen die nog wel eens door elkaar worden gehaald.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden