Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82322 door dettie
Citaat van de dag

'Ik kook, dat zie je toch?' riep heer Bommel overspannen uit.

'Maar die pan deugt niet, zodat de inhoud er uit stijgt.'

Bewogen aanhalingen, een onthullende lijst citaten uit de verhalen van Marten Toonder, blz. 50

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 1 week geleden #82323 door
Die heer Bommel toch. Koken kan hij beter aan Joost overlaten. Voor het nadenken heeft hij Tom Poes. Alleen in zichzelf in de nesten werken blinkt hij uit. En om zich te laten bewonderen heeft hij altijd Doddeltje nog.

Lees meer
9 jaren 6 dagen geleden #82325 door marjo

9 jaren 6 dagen geleden #82326 door
Ik bewonder Marten Toonder meer dan Heer Bommel, al moet ik zeggen dat ik wel geniet van z'n domme streken. Heer Bommel en Tom Poes houden elkaar in evenwicht. Daarom zijn die verhalen leuker dan die van Panda.

Lees meer
9 jaren 6 dagen geleden #82327 door marjo
Panda ken ik niet.

Is bewondering voor een personage anders dan bewondering voor de schrijver die het personage gecreëerd heeft?

9 jaren 6 dagen geleden #82328 door
Panda is ook van Marten Toonder, maar Panda is vooral braaf en oppassend.

Ja, bewondering voor een personage is anders dan bewondering voor de schrijver. Marten Toonder heeft heel wat personages gecreëerd en ze zijn toch niet allemaal bewonderenswaardig. Tom Poes is slim, maar met hem alleen zou het misschien een saaie boel worden. Heer Bommel, die altijd in de problemen raakt, waar Tom Poes hem dan weer uit moet halen, zorgt in die zin voor een mooi tegenwicht. Maar Heer Bommel is weer dommig, al denkt hij daar zelf anders over. Markies de Canteclaer is dan weer arrogant en zeer statusbewust, maar niet bijzonder sympathiek.

Tijd voor maken pagina: 0.421 seconden