Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82183 door dettie
De verlokkingen van de duivel

Guus Houtzager

In een geïsoleerde, laatmiddeleeuwse dorpsgemeenschap lopen de spanningen steeds hoger op. De helft van de dorpelingen eet geen vlees en gelooft dat God het doden van dieren heeft verboden. De andere helft denkt er anders over en jaagt en slacht naar hartenlust.

De enige die de gemoederen enigszins tot bedaren kan brengen is Geert Geertsen, de dorpspastoor, maar hij verliest zich te vaak in dromerijen over Rome, de stad waarvoor hij een diepe liefde heeft opgevat. Geert lijkt dan ook een makkelijke prooi voor de duivel, die voortdurend onmerkbaar op de loer ligt. De gebeurtenissen nemen echter een verrassende wending wanneer zijn jonge vertrouweling Klaas Egbertszoon de bekrompen dorpsgemeenschap ontvlucht en de pastoor zelf vader wordt. Heeft Geertsen de kracht om de chaos in het dorp te bedwingen en vindt Klaas wat hij zoekt in de intrigerende zestiende-eeuwse wereld die wij kennen van het werk van schilders als Bosch en Breughel?

"De verlokkingen van de duivel" is veel meer dan een geestig portret van een losgeslagen parochie. Zo is het ook een nieuwe variant van de ouderwetse ontwikkelingsroman, waarin Klaas Egbertszoon - door zowel zijn vader als de dorpspastoor voorbestemd voor grote daden - op zijn lange zwerftocht door het dunbevolkte Europa vertrouwd raakt met de bronnen van de christelijke religie, met de manifestatie van de eerste renaissance-kunstenaars en met een welbekende, verlokkelijke bijfiguur...

"De auteur (1955) is neerlandicus en schreef een licht absurdistisch en vermakelijk sprookje voor volwassenen met een knipoog. Geen historische roman. Voor liefhebbers van satire en fantasy."

ISBN: 9789067283298 | Hardcover | 352 pagina's | Uitgeverij Papieren Tijger | januari 2017

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82184 door dettie
Citaat van de dag

Het enige alternatief is dan nog aan te nemen dat de wereld geschapen werd door de duivel, toen God even niet toekeek.

Bertrand Russel

Brits filosoof, historicus, logicus, wiskundige, voorvechter voor sociale vernieuwing, humanist, pacifist en een prominent atheïstisch rationalist.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82191 door marjo
Dit lijkt qua beschrijving een boek dat ik wel zou willen lezen, maar met zo'n omslag zou ik er in een bieb of winkel aan voorbij kijken.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82195 door dettie
Ja datzelfde had ik ook, het is een lelijke onaantrekkelijke cover, maar de inhoud van het boek spreekt me ook erg aan.

Dettie

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82199 door berdine
Ik neem aan dat jullie het hebben over het boek van Guus Houtzager en niet over dat dat vandaag op de voorpagina staat?

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82202 door dettie
ja dat boek van Guus Houtzager, ik heb het vandaag besteld... Ben benieuwd...

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.497 seconden