Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81981 door marjo
Apart boek dat over Jezus. Interessant mens ook.

Ik vond dit, en daar staat dat ze geen afstand heeft genomen van haar eerdere boeken. Wat is nu de waarheid?

'Rice is eind jaren negentig teruggekeerd tot het rooms-katholieke geloof van haar jeugd, maar ze heeft nooit afstand genomen van haar vroegere boeken over vampiers, heksen en demonen. Tegenwoordig schrijft ze christelijke boeken. In 2005 kwam Christ the Lord: Out of Egypt uit, het eerste deel uit een trilogie over het leven van Jezus. Dit boek werd gevolgd door Christ the Lord: The Road to Cana, dat in 2008 uitkwam. Het derde deel, Christ the Lord: Kingdom of Heaven en een nog niet aangekondigd vierde deel van de serie zijn echter uitgesteld omdat Rice zich in 2010 zich weer van het geloof heeft afgekeerd. In een verklaring zegt ze dat ze nog wel in Jezus gelooft, maar dat ze zich niet meer kan verenigen met de standpunten van het Vaticaan. Ze heeft altijd moeite gehad met de standpunten van de kerk ten opzichte van homoseksualiteit en het feminisme. Uiteindelijk heeft dit tot een breuk geleid tussen Rice en de kerk.'

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81983 door berdine
Kan ze zich met deze paus aan het roer weer gaan beraden over terugkeer. :shock:

Lees meer
9 jaren 4 weken geleden #81986 door marjo
Vind je? Nou ja, daar moeten we het hier maar niet over hebben...

Lees meer
9 jaren 3 weken geleden #81990 door dettie
Jezus: Uit Egypte geroepen

Anne Rice

"Jozef was mijn vader omdat hij getrouwd was met mijn moeder, maar ik noemde hem nooit 'vader'. Ze hadden me geleerd om Jozef tegen hem te zeggen. Ik wist niet waarom."

Deze roman is het eerste deel van een bijzonder indrukwekkende en ontroerende romancyclus over het leven van Jezus, die – heel opmerkelijk – geschreven is vanuit de ik-persoon. Het verhaal wordt verteld door de ogen van de jonge Jezus, die op 7-jarige leeftijd uit Egypte vertrekt en met zijn familie terugkeert naar Israël, nadat de kwaadaardige koning Herodes is gestorven.

De jonge Jezus ontdekt dat hij bijzonder is. Tijdens de terugreis maar ook bij een bezoek aan de Tempel in Jeruzalem en thuis in Nazaret probeert hij de geheimen rond zijn geboorte te ontraadselen en zijn bijzondere vermogens te begrijpen.

Deze duizelingwekkende roman biedt een fascinerende kijk op het leven van Jezus, met veel inzicht in het Joodse milieu waarin hij opgroeide, en zal de lezer niet onberoerd laten.

Recensie

Een aangrijpende roman, verteld in de ik-vorm door de zevenjarige Jezus. Vanaf het moment dat Jezus met zijn familie vanuit Egypte wordt teruggeroepen naar Israel, heeft hij vragen waarom er vreselijke dingen gebeuren. Het houdt hem bezig. Jezus is een pientere jongen die ad rem reageert op de vragen van de rabbi. Jezus krijgt in de gaten dat hij een bijzondere gave heeft, maar weet er nog niet goed mee om te gaan.

Langzaamaan wordt door de familie zijn herkomst verteld op een voor hem begrijpelijke manier. Omdat er weinig bekend is over de jonge jaren van Jezus, heeft de auteur vooral op basis van haar eigen zoektocht deze roman geschreven, die vrij plausibel lijkt te zijn. Op een bijzondere, integere wijze geschreven en aannemelijk verhaal dat lovend is ontvangen, ook door theologen.

De auteur heeft twee nawoorden geschreven over haar persoonlijke ommekeer en groei in het christelijk geloof. Hiervoor was zij bestseller auteur van vampier- en heksenkronieken, waarvan ze nu niets meer wil weten. Ze bekeerde zich in 1998 tot het katholicisme. Paperback, kleine druk.

S.G.Y. Kingma-van Vendeloo

ISBN 9789057871320 | Other formats | 320 pagina's | Merweboek Uitgeverij | december 2009

Vertaald door Gerdien Beelen

Lees meer
9 jaren 3 weken geleden #81991 door dettie
Citaat van de dag

In de aandacht staan kan een last zijn. Jezus werd gekruisigd omdat hij zichzelf onder de aandacht bracht. Daarom verdwijn ik vaak.

Bob Dylan

Amerikaans musicus

Lees meer
9 jaren 3 weken geleden #81993 door dettie

Renate schreef : Eerlijk gezegd staat het feit dat je extra informatie via internet kunt krijgen niet echt aantrekkelijk. Een boek lees ik niet achter de computer en een smartphone of een tablet heb ik ook niet.

Dat vind ik nu juist het aantrekkelijke van lezen, dat je geen internet, of andere apparaten nodig hebt.

Ik denk als ze al die extra informatie in een boek stoppen dat het boek dan te duur wordt. Je hebt tegenwoordig prachtige websites waar dan heel veel te vinden is over dingen, plaatsen of gebeurtenissen uit het boek. Ik vind dat altijd erg leuk.

Rob Ruggenberg heeft bijv. bij elk boek dat hij geschreven heeft prachtige achtergrondinformatie, zie www.ruggenberg.nl

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden