Jezus: Uit Egypte geroepen
Anne Rice
"Jozef was mijn vader omdat hij getrouwd was met mijn moeder, maar ik noemde hem nooit 'vader'. Ze hadden me geleerd om Jozef tegen hem te zeggen. Ik wist niet waarom."
Deze roman is het eerste deel van een bijzonder indrukwekkende en ontroerende romancyclus over het leven van Jezus, die – heel opmerkelijk – geschreven is vanuit de ik-persoon. Het verhaal wordt verteld door de ogen van de jonge Jezus, die op 7-jarige leeftijd uit Egypte vertrekt en met zijn familie terugkeert naar Israël, nadat de kwaadaardige koning Herodes is gestorven.
De jonge Jezus ontdekt dat hij bijzonder is. Tijdens de terugreis maar ook bij een bezoek aan de Tempel in Jeruzalem en thuis in Nazaret probeert hij de geheimen rond zijn geboorte te ontraadselen en zijn bijzondere vermogens te begrijpen.
Deze duizelingwekkende roman biedt een fascinerende kijk op het leven van Jezus, met veel inzicht in het Joodse milieu waarin hij opgroeide, en zal de lezer niet onberoerd laten.
Recensie
Een aangrijpende roman, verteld in de ik-vorm door de zevenjarige Jezus. Vanaf het moment dat Jezus met zijn familie vanuit Egypte wordt teruggeroepen naar Israel, heeft hij vragen waarom er vreselijke dingen gebeuren. Het houdt hem bezig. Jezus is een pientere jongen die ad rem reageert op de vragen van de rabbi. Jezus krijgt in de gaten dat hij een bijzondere gave heeft, maar weet er nog niet goed mee om te gaan.
Langzaamaan wordt door de familie zijn herkomst verteld op een voor hem begrijpelijke manier. Omdat er weinig bekend is over de jonge jaren van Jezus, heeft de auteur vooral op basis van haar eigen zoektocht deze roman geschreven, die vrij plausibel lijkt te zijn. Op een bijzondere, integere wijze geschreven en aannemelijk verhaal dat lovend is ontvangen, ook door theologen.
De auteur heeft twee nawoorden geschreven over haar persoonlijke ommekeer en groei in het christelijk geloof. Hiervoor was zij bestseller auteur van vampier- en heksenkronieken, waarvan ze nu niets meer wil weten. Ze bekeerde zich in 1998 tot het katholicisme. Paperback, kleine druk.
S.G.Y. Kingma-van Vendeloo
ISBN 9789057871320 | Other formats | 320 pagina's |
Merweboek Uitgeverij
| december 2009
Vertaald door Gerdien Beelen