Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82204 door marjo
Voortvarend! Ik ben ook benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82207 door berdine
Ja dat is best een lelijke cover. Ik begin me al af te vragen of het aan Breda ligt. De Geus heeft ook vaak van die lelijke covers. Misschien wordt het beter nu ze in Amsterdam zitten...

Ik hoop dat de inhoud beter is!

9 jaren 2 weken geleden #82209 door
Terwijl ik Breda toch leuker vind dan Amsterdam.

Lees meer
9 jaren 2 weken geleden #82211 door berdine
Breda is ook leuk. We maken alleen lelijke boekcovers.

9 jaren 2 weken geleden #82213 door
Maar jullie hebben het Mastbos en dat is ook wat waard.

Ik mis het wel een beetje. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst met m'n vader in Breda ben geweest.

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82216 door dettie
Wat de jongen schuldig is aan de man

Frans van den Ouweland

Wieland 'Ponchito' Dageling verlaat stuurloos zijn zwijgzame thuisomgeving. Op de hotelschool ontmoet hij Prosper en met deze boezemvriend opent hij, in de schaduw van zijn jeugd, de jacht op geld om anderen te kunnen helpen. Chantage, hotelondernemerschap en onwaarschijnlijke liefdesaffaires leiden tenslotte naar een schier onoverkomelijk dilemma.

Een intrigerende zoektocht naar identiteit; een roman over vriendschap, liefde, durf en verraad.

Recensie

De auteur (1962) beschrijft in zijn derde roman de ontwikkeling van door zijn jeugd getormenteerde Wieland Dageling, vanaf het moment dat deze op de Hotelschool in Maastricht een nieuwe hartsvriend Prosper en Juliette Zuidervloot, dochter van een vermogende zakenman, ontmoet. Door chantage van de Amerikaanse ambassadeur proberen zij geld te verdienen. Dat mislukt.

Van school gestuurd raken zij verstrikt in de gouden netten van Zuidervloot Sr. en de ambassadeur bij het runnen van een Amsterdams hotel. Dat leidt tot een afrekening met Zuidervloot en de ambassadeur en ook wordt duidelijk wat de ware gevoelens van Wieland voor Prosper zijn. Het verhaal bestaat uit drie delen van korte hoofdstukken, in een hoekige, soms erg afstandelijke stijl met dialogen die erg kortaf zijn.

Door het compacte taalgebruik is het verhaal minder toegankelijk en de verhaallijn soms niet helder. Dat wordt goedgemaakt doordat het geheel van de vertelling krachtig en boeiend is, waardoor deze roman zeer zeker lezenswaardig is.

Mr. J.J. Groen

ISBN: 9789080959408 | Paperback | 232 pagina's | Paquito Publishers | maart 2017

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden