Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82217 door dettie
Citaat van de dag

Toen ik een kleine jongen was, noemden ze mij een leugenaar, maar nu ik ben opgegroeid, noemen ze mij een schrijver.

Isaac Bashevis Singer

Pools Jiddisch schrijver en Nobelprijswinnaar literatuur (1978) 1902-1991

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82243 door dettie
Paradijs bv

Op weg naar werk

Riccardo Alberelli

Drie maanden lang sorteert Rodolfo klerenhangers, vouwt dozen en stopt stickers in cellofaan. Als hij daarmee klaar is, mag hij in training. Samen met zijn collega's doet hij dagelijks gymnastiekoefeningen en leert hij heel erg positief te zijn.

In Paradijs bv komen mensen voorbij die voor die tijd geen betaald werk hadden, of afhankelijk waren van een financiële aanvulling tot bijstandsniveau. Met hulp van een groot aantal coaches, consulenten, trainers en begeleiders moeten zij weer financieel onafhankelijk worden. Het is een uiteenlopend stel mensen van analfabeet tot doctorandus. Elk probeert op zijn manier om te gaan met de situatie waarin hij verkeert.

Via werktraining en coaching in positief denken stomen de begeleiders hen klaar voor de arbeidsmarkt. Als je jezelf een voorstelling maakt van wat je wilt, dan kun je dat ook bereiken, is de belangrijkste boodschap. Maar of dat ook helpt bij het vinden van een betaalde droombaan met een contract dat langer duurt dan zes maanden en één dag?

Paradijs bv is een absurdistisch, hilarisch, soms schrijnend verslag van een re-integratietraject richting betaald werk.

Riccardo Alberelli was twintig jaar journalist. Nu schrijft en dicht hij in zijn vrije tijd en werkt inmiddels alweer bijna vijf jaar, vier dagen per week op een traject richting regulier werk. Ongeveer twintig verschillende begeleiders vergezelden hem hierbij.

Recensie

Verslag van een journalist die na een burnout thuis komt te zitten met een uitkering. Hij wordt op een 're-integratietraject richting betaald werk' gezet hetgeen betekent dat hij vier dagen in de week eenvoudig lopende band werk moet doen (klerenhangers sorteren, dozen vouwen) en deel moet nemen aan allerlei trainingssessies onder leiding van diverse begeleiders.

In dertien hoofdstukken beschrijft hij de eerste dertien weken van zijn traject van dag tot dag. Op hilarische wijze beschrijft hij de groepssessies waaraan mensen met zeer uiteenlopende achtergronden deelnemen. De begeleiders (coaches, consulenten of trainers geheten) leren hen zich te presenteren in sollicitatiegesprekken onder andere via rollenspellen, maar laten hen ook gymnastische oefeningen doen en passen zonder nadere toelichting diverse psychotherapeutische technieken toe zoals neuroliguistisch programmeren (NLP).

Vermakelijk, ironisch getoonzet, informatief boekje dat een lichtelijk onthutsend beeld biedt van de wondere wereld van de arbeidsre-integratie.

Drs. M.H. Langelaan

ISBN: 9789080604964 | Paperback | 116 pagina's | Uitgeverij Parterre | mei 2010

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82244 door dettie
Citaat van de dag

Ik stel mij het paradijs voor in de vorm van een bibliotheek.

Jorge Luis Borges

Argentijns auteur 1899-1986

9 jaren 1 week geleden #82245 door
Dat lijkt me een leuk boek. Helaas heeft de bibliotheek het niet. Ik zou zelf vermoedelijk een vergelijkbaar boek kunnen schrijven. Ik heb wel eens de indruk dat de enigen die door die re-integratiebedrijven geholpen worden, de re-integratiebedrijven zelf zijn. Die scheppen hun eigen werk en de mensen die aan werk geholpen moeten worden, blijven uiteindelijk met lege handen achter en zijn een tijdje zoetgehouden met zinloze activiteiten.

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82254 door dettie
De gekortwiekte engel

De aartsengel Michaël en zijn cultus in het Westen

Piet Leupen

Van alle engelen in de traditie en de beeldende kunst spreekt de aartsengel Michaël wel het meest tot de verbeelding. Van oorsprong een onberekenbare natuurgod wordt hij in de joodse godsdienst omgevormd tot een aan God onderworpen hemeling met een eigen rol. Hij is beschermer van het volk Israël en geen lieftallige engel. Hij verslaat de duivel en begeleidt de zielen van mensen in de overgang van het leven naar de dood. Hij dondert en bliksemt, schiet zijn vijanden dood en verspreidt de pest.

Vanuit zijn heiligdom in de grot van de Monte Gargano (Zuid-Italië, rond 490 na Chr.) breidde zijn cultus zich uit over West-Europa tot aan de Normandische kust: de Mont Saint-Michel. Zijn verering bracht risico's met zich mee, begreep de Westerse kerk. Door een heilige van hem te maken werd hij getemd en zijn cultus aan banden gelegd. Gekortwiekt ontpopt de engel Michaël zich in later eeuwen tot een nationale heilige van West-Europese koninkrijken. En weer later tot boegbeeld van de Contra Reformatie en als held van de Romantiek. Ook in de Moderne Tijd lijkt zijn rol niet uitgespeeld: bij behoudende katholieken, in esoterische kringen en onder antroposofen geniet hij nog steeds groot prestige.

Michaël - Hebreeuws voor 'wie is als god?' - is een van de vele menselijke pogingen om het onbegrijpelijke en ongrijpbare te vangen.

Pieter Leupen is emeritus hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

ISBN: 9789079578863 | Paperback | 248 pagina's | Uitgeverij Parthenon | maart 2017

Lees meer
9 jaren 1 week geleden #82255 door dettie
Citaat van de dag

Wilt ge op aarde reeds in de hemel leven?

Wees een engel voor wie u omgeven.

Jan Jacob Lodewijk ten Kate (1819-1889)

Nederlands dichter

Tijd voor maken pagina: 0.483 seconden