Mijn aap lacht
Albert Helman
In zijn grandioze satire Mijn aap lacht vertelt Albert Helman in prachtig proza door de ogen van een aap diens levensverhaal, eerst vrij in het oerwoud daarna in gevangenschap van de mens. De aap weet echter te ontvluchten en keert terug naar het oerwoud waar hij met zijn nieuw verworven menselijke denkbeelden zijn argeloze soortgenoten verbaast. Deze verklaren hem evenwel voor gek en nemen een gepaste maatregel.
Recensie
De ik-figuur, een mens, vertelt over zijn vóórbestaan als aap.
In het eerste gedeelte van de roman, Vrijheid, leeft hij als aap in een tropisch bos (Zuid-Amerka?).
In het 2e deel, Gelijkheid, is hij in een dorp waar blanken en zwarten wonen. De mensen blijken heers- en hebzuchtig; van het christendom wordt een kritisch beeld gegeven.
In het 3e deel, Broederschap, komt de ik-figuur weer onder de apen. Hij denkt door zijn ervaringen een super-aap te zijn en wil zijn mede-apen hervormen naar zijn inzichten. Maar ze stoten hem uit en hij wordt mens.
Het vlot vertelde verhaal, de dialogen en de bespiegelingen over mens en dier zijn goed gedoseerd. Mooie natuurbeschrijvingen, literair waardevol. Voor breed publiek. Vrij kleine letter. Dit is de eerste herziene druk als Globe pocket (de nieuwe pocketreeks van uitgeverij In de Knipscheer). Symbolische, kleurige omslag.
(Biblion recensie, J.G.W. Gielen.)
ISBN 9789062657025 | Paperback | 277 pagina's | In de Knipscheer | april 1994