Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2016 - Lezer LACHT, lezer HUILT

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76795 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus - Lezer lacht, lezer huilt
En Rachel huilde

Brett Michael Innes

De Mozambikaanse Rachel werkt als hulp in de huishouding in Johannesburg, bij Chris en Michelle Jordaan. Met het geld dat ze verdient kan ze voor haar dochtertje Maia zorgen, met wie ze samen in een huisje op het terrein van Chris en Michelle woont. Ook ondersteunt ze met haar salaris haar oude ouders in Mozambique.

Als ze naar de ambassade moet voor de verlenging van haar werkvergunning, laat ze haar vierjarige dochtertje achter onder de hoede van Michelle. Dan voltrekt zich een onzeglijk drama. Verscheurd door verdriet moet Rachel uit twee kwaden kiezen: alleen en zonder inkomsten terugkeren naar Mozambique, of blijven werken voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor de dood van haar kind.

Een aangrijpend verhaal over schuld, verbittering en verlossing, tegen de achtergrond van het hedendaagse Zuid-Afrika, dat nog altijd gebukt gaat onder grote verschillen tussen rijk en arm.

Brett Michael Innes is filmproducer. Behalve de romans 'Kleine Rachel' en 'En Rachel huilde' schreef hij ook de filmscripts ervan. De verfilming van 'En Rachel huilde' is in 2016 in Zuid-Afrikaanse bioscopen te zien.

ISBN 9789023994992 | Paperback | 272 pagina's |Uitgeverij Mozaïek | oktober 2015

Vertaald door Roeleke Meijer-Muilwijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76796 door dettie
Citaat van de dag

Ik ben een vondeling. Maar tot mijn achtste dacht ik, net als alle andere kinderen, dat ik een moeder had, want wanneer ik huilde, was er een vrouw die me zo zachtjes in haar armen wiegde dat mijn tranen stopten met stromen.

Hector Malot

fragment uit Alleen op de wereld.

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76804 door dettie
Mijn aap lacht

Albert Helman

In zijn grandioze satire Mijn aap lacht vertelt Albert Helman in prachtig proza door de ogen van een aap diens levensverhaal, eerst vrij in het oerwoud daarna in gevangenschap van de mens. De aap weet echter te ontvluchten en keert terug naar het oerwoud waar hij met zijn nieuw verworven menselijke denkbeelden zijn argeloze soortgenoten verbaast. Deze verklaren hem evenwel voor gek en nemen een gepaste maatregel.

Recensie

De ik-figuur, een mens, vertelt over zijn vóórbestaan als aap.

In het eerste gedeelte van de roman, Vrijheid, leeft hij als aap in een tropisch bos (Zuid-Amerka?).

In het 2e deel, Gelijkheid, is hij in een dorp waar blanken en zwarten wonen. De mensen blijken heers- en hebzuchtig; van het christendom wordt een kritisch beeld gegeven.

In het 3e deel, Broederschap, komt de ik-figuur weer onder de apen. Hij denkt door zijn ervaringen een super-aap te zijn en wil zijn mede-apen hervormen naar zijn inzichten. Maar ze stoten hem uit en hij wordt mens.

Het vlot vertelde verhaal, de dialogen en de bespiegelingen over mens en dier zijn goed gedoseerd. Mooie natuurbeschrijvingen, literair waardevol. Voor breed publiek. Vrij kleine letter. Dit is de eerste herziene druk als Globe pocket (de nieuwe pocketreeks van uitgeverij In de Knipscheer). Symbolische, kleurige omslag.

(Biblion recensie, J.G.W. Gielen.)

ISBN 9789062657025 | Paperback | 277 pagina's | In de Knipscheer | april 1994

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76805 door dettie
Citaat van de dag

Hoe komt het, dat men in de schouwburg zo ongedwongen lacht, en dat men zich schaamt er te huilen?

Jean de la Bruyère

Frans schrijver 1645-1696

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76823 door dettie

Aan de oever van de Piedra huilde ik

Paulo Coelho

Tijdens een reis van een week door de Pyreneeën ontmoet Pilar, een studente uit Barcelona, een jeugdvriend van wie zij altijd is blijven houden. Deze vriend koestert gelijke gevoelens voor haar, maar zijn probleem is dat hij op het punt staat zich tot priester te laten wijden.

Via deze aangrijpende liefdesgeschiedenis toont Coelho ons de vrouwelijke kant van God. Dit prachtige boek werpt een ander licht op de kracht van de liefde en de ervaring van het spirituele.

Recensie

De populaire Braziliaanse schrijver (1947) vertelt hier de romance van de Spaanse Pilar, die na een jarenlange briefwisseling haar speelkameraad weer gaat ontmoeten. Hij is inmiddels lid geworden van de Orde van de ongeschoeide Karmelieten en heeft met zijn charismatische en genezende gave een grote schare discipelen gekregen. Hij predikt de Drie-eenheid van de Heilige Geest, van de Moeder en de Zoon. Het is opnieuw liefde op het eerste gezicht en hij besluit zijn priesterschap en zijn gave als genezend medium in dienst van het vrouwelijk Gezicht van God, Onze Lieve Vrouwe van Fatima, op te geven. Zij ziet dat als een ongewenst offer omdat zij hem niet van die bestemming wil afhouden. Daarom geeft ze haar liefde voor hem op, symbolisch teruggeworpen in de nachtelijke rivier de Piedra, en bijna sterft ze dan door bevriezing. Hij verliest haar, vindt haar toch terug en ze hopen dat de oergodin hun een tweede kans wil geven, voor de liefde en voor de gave.

Het iets te geexalteerde boek is eenvoudig van taal en helder in boodschap: de liefde is een voertuig voor geestelijke verandering. Kleine druk.

Redactie

ISBN 9789029575928 | Paperback | 174 pagina's | Arbeiderspers | juli 2011

Vertaald door Piet Jansen

Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #76824 door dettie
Citaat van de dag

Het beste middel tegen het huilen van kinderen is dat men zelf meehuilt.

Het huilen van het kind houdt daardoor op exceptioneel te zijn: zijn vader huilt, zijn moeder huilt, het gansche gezelschap dat op dit moment in de keuken is begint te wenen.

Het is niets bijzonders meer.

Het kind zwijgt en kijkt verbaasd en enigszins beschaamd in het rond.

Men hervatte daarna weder het gesprek.

Godfried Bomans, Werken 1,

Memoires van Pieter Bas, deel twee, blz. 245)

Tijd voor maken pagina: 0.558 seconden