Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema augustus 2006 - Franse schrijvers

19 jaren 10 maanden geleden #9832 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Heeft iemand het boek "Roemloze levens" (zaterdag 11 augustus) en zo ja, zou ik het dan een keer mogen lenen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9833 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
neen helaas. Ik zat ook al te denken, dát wil ik wel eens lezen.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9834 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Al een tijdje op zoek naar dit boek... zodra ik het heb kunnen bemachtigen zal ik jullie het wel melden.
Laatst bewerkt doorirene.

19 jaren 10 maanden geleden #9835 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Graag!

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9836 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
ik heb het boek niet

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9861 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Roemloze levens

Pierre Michon

Roemloze levens (Vies Minuscules, 1984) geldt met recht als het magnum opus van Pierre Michon. Het was zijn eerste, op 39-jarige leeftijd voltooide boek, en vestigde onmiddellijk in kleine kring zijn reputatie als een van de meest opmerkelijke talenten in de hedendaagse Franse literatuur. Had Michon tot voor kort de naam een writer’s writer te zijn, nadat Roemloze levens in 1996 in Gallimards Folio-reeks verscheen, nam zijn bekendheid bij het grote publiek exponentieel toe. Inmiddels werden er van de roman in Frankrijk meer dan 50.000 exemplaren verkocht.

Roemloze levens bevat een achttal levensverhalen. Michon voert personages ten tonele uit het departement van de Creuse, waar hij geboren en getogen is. De levens van de merendeels ongeletterde boeren, worden in zijn verhalen aan de vergetelheid ontrukt. Op de achtergrond van deze hedendaagse legenden verschijnt het zelfportret van de bezeten schrijver ‘zonder geschrift’ die Michon tot zijn vijfendertigste was, opgesloten in een haat-liefde verhouding tot de grote literatuur die hem lokte en tegelijkertijd uitsluit. Michon overwint zijn uitsluiting uit de grote literatuur door de letteren aan zich te onderwerpen: op meeslepende wijze, in een bezwerende stijl, verwoordt hij zijn literaire onmacht. In die paradox ligt de schoonheid van Roemloze levens besloten.

ISBN 9028250565 Proza, 240 pagina’s Vertaling Rokus Hofstede Verschenen in 2001 uitg. Van Oorschot

Voor meer informatie over Michon , klik
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden