Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2016 : Sorry! (ofwel Schuld en Boete)

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75986 door dettie
Nee, dat is pas 7 jaar oud, dus echt oud vind ik dat niet.

Iets van 20 jaar oud of ouder vind ik oud. Maar ik dacht dat je het herkende uit de tijd dat jouw kinderen klein waren vandara mijn vraag.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75988 door dettie
Het spijt me

Juliette & John Atkinson

Bastiaan Konijn mag van zijn oma verven. Hij is zo ingespannen bezig, dat hij niet merkt dat de verf niet alleen op de tekening komt, maar ook op de tafel en zelfs op de muur. Als oma dat ziet, is ze boos op Bastiaan. Bastiaan zegt wel ‘sorry’, maar dat vindt zijn oma niet genoeg. Daarom helpt Bastiaan oma ook met schoonmaken. En dan is alles weer goed tussen hen.

Recensie:

Het spijt me, I'm sorry, Es tut mir leid, Mi scusi, het is zo snel gezegd, maar zit er dan ook een betekenis achter? Menen we wel wat we zeggen ?! Dit probeert oma aan Bastiaan Konijn duidelijk te maken.

Bastiaan Konijn is bij oma op bezoek. Er is niets leukers dan naar oma gaan. Bastiaan mag van oma verven. Met verschillende potten verf zit hij aan de keukentafel en hij doet zijn uiterste best een mooi schilderij te maken. Hij doet zo hard zijn best dat hij niet merkt dat er verf op de keukentafel, de grond, de kasten en zelfs de muur terecht komt! Oma schrikt zich rot als ze terug in de keuken komt. Ze moet van boven tot onder geschrobd worden, want straks komt er visite. Het spijt me, zegt Bastiaan. Tja, daar is oma helemaal niet verder mee geholpen. Aan de hand van enkele voorbeelden maakt oma Bastiaan duidelijk dat als je ergens spijt van hebt het niet altijd genoeg is om het alleen te zeggen. Je moet dan ook je best doen het weer goed te maken. Dat heeft Bastiaan al ondervonden.

Bastiaan heeft de boodschap begrepen en begint zelf de keuken schoon te maken. Even later zit iedereen gezellig aan de tafel te smikkelen van een wortelcake. De Atkinsons betogen dat echte spijt recht uit het hart komt. Aan de hand van mooie illustraties, die ook situaties uit het verleden afbeelden, maken ze dit heel duidelijk en verstaanbaar voor kleine kinderen. Een prentenboek met een nogal expliciete boodschap dus.

Pluizer.be

ISBN 9789051160628 | Hardcover | 28 pagina's | De Vier Windstreken | november 2009

vertaald door Hendrik Sanders | Leeftijd 3+

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75989 door dettie
Citaat van de dag

Wat een lelijk woord, sorry, lijkt op smurrie, ik beloof je het niet meer te gebruiken..

Wim de Bie

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #76025 door dettie
Schuld

David Graeber

In tegenstelling tot wat de wetenschap altijd heeft beweerd, betoogt David Graeber dat ‘schuld’ al bestond ver voordat geld en munten werden uitgevonden en dat de mens al 5000 jaar gebruikmaakt van uitgebreide kredietsystemen. Sterker nog: schuld en de kwijtschelding daarvan hebben ons morele besef gevormd –het woord ‘schuld’ werd al vanaf het begin in zakelijke én in religieuze zin gebruikt. Slavernij, geweld, oorlogen en opstanden: ze hangen samen met ideeën over schuld.

In dit veelomvattende boek bestudeert Graeber onze opvattingen over beloftes, krediet, afbetaling enzovoort, van de vroegste beschavingen tot het moderne kapitalisme. Aan de hand van case studies analyseert hij helder en buitengewoon leesbaar hoe de wereldeconomie zich in de laatste 5000 jaar heeft ontwikkeld – en werpt hij een heel nieuw licht op de huidige economische crisis.

Dit boek is nu al een klassieker.

ISBN 9789047005315 | Papernack | 592 pagina's | Business Contact | februari 2015

vertaald door Peter van Huizen & Wybrand Scheffer

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #76026 door dettie
Citaat van de dag

Gij, die in alle dingen, slechts zonde vindt en schuld..., van lelijke gedachten, is vast uw ziel vervuld.

Petrus Augustus de Génestet

Nederlands theoloog en dichter 1829-1861

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #76048 door dettie
Vandaag even geen nieuw themaboek want ik mag niet op de site vanwege een update.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.539 seconden