Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2016 : Sorry! (ofwel Schuld en Boete)

Lees meer
10 jaren 3 weken geleden #75958 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Thema juni 2016 : Sorry! (ofwel Schuld en Boete)
Ha fijn, Schuld en Boete vandaag, een van mijn favoriete klassiekers!

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75960 door dettie
Schuld en boete

(Misdaad en straf)

Fjodor Michailovitsj Dostojevski

De onlosmakelijke verbondenheid van schuld en boete is het thema van deze roman van één van de beroemdste Russische schrijvers (1821-1881). De hoofdpersoon Raskolnikov huldigt de theorie dat het genie alles geoorloofd is. Daaruit trekt hij de verschrikkelijke konsekwenties en pleegt een moord. Hij wordt echter verteerd door schuldgevoelens. Dit lijden is hier echter de sleutel tot volwassen geluk. Nog steeds boeiend.

Recensie

Het veelzijdig genie van Dostojewski komt in Schuld en boete wel zeer bijzonder naar voren. Op enkele momenten heeft het verhaal de spanning van een 'thriller'. Andere malen kan men het een 'detective' noemen, bijvoorbeeld in het spannende gesprek met de instructieambtenaar Porfiriï Petrowitsj, hoewel daarin niets is van de gebruikelijke truc, omdat er geen geheim is.

Het boek is verder een aanschouwelijk tijdbeeld van Sint-Petersburg in het midden van de 19e eeuw, met zijn schrijvende toestanden in de studentenwereld en onder de kleine burgerij.

Dat het een psychologische roman is behoeft nauwelijks gezegd te worden. Met een geniale blik heeft Dostojewski de menselijke ziel doorzien en inzichten uitgesproken, die later door de psychoanalytici zouden worden bevestigd. Nog steeds zijn zijn werken een bron van inspiratie, ook voor de vakpsychologen. Toch is Schuld en boete méér dan dit alles. Het getuigt bovenal van de wereldbeschouwing van zijn auteur, van datgene wat men het 'Russische christendom' noemt, een getuigenis dat hij, zeer parodoxaal, laat geven door de 'profetie' van de dronken Marmeladow en het voorlezen van het verhaal van Lazarus' opwekking door Sonja. Los van een bepaalde dogmatische of confessionele vorm blijft dit een merkwaardig fascinerende invloed uitoefenen op alle serieuze lezers, tot welke aard van geloof of ongeloof zij zich ook rekenen.

ISBN 9789031505128 (Deel 1) | Paperback | 286 pagina's | Spectrum | april 2011

ISBN 9789031505173 (Deel 2) | Paperback | 282 pagina's | Spectrum | april 2011

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75961 door dettie
Citaat van de dag

Het boek Schuld en Boete, is een aanklacht tegen de geweldsidealen van het Avondland, zoals er nooit aangrijpender opgesteld is.

Walter Schubart

(Het Avondland is een benaming voor het continent Europa. Het woord "Europa" is mogelijk afgeleid van het Fenicische ereb, dat "avond" betekent. Vandaar dat Europa ook wel het "Avondland" wordt genoemd.)

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75967 door marjo
Ik had me al af zitten vragen wanneer het ultieme schuld en boeteboek zou komen!! Daar kon je niet omheen!

En vandaag een oudje, maar wel mooi hè..

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75970 door dettie
Ja daar konden we niet onderuit he Schuld en boete is tenslotte ook het thema.

Het konijnenboekje ken ik niet, maar zit en zat ook niet zo in de kinderen als jij. Dit boek is uit 2009, is het origineel ouder Marjo?

Dettie

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #75978 door marjo
Je vindt 2009 niet oud genoeg?? Vooral met kinderboeken merk ik dat iets snel 'ouwe meuk' gevonden wordt. Nu is het natuurlijk wel zo dat men niet meteen naar een jaartal kijkt, eerder naar hoe het boek er uit ziet: schoon, netjes, modern. Dat zal hier wel meevallen denk ik.

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden