Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8542 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 2 juni 2006

Het zou absurd zijn om, als ik terugdenk aan

mijn eigen verhalen, niet te wensen dat ze beter

geweest waren. Maar als ze veel beter waren

geweest zouden ze niet zijn uitgegeven.

Raymond Chandler
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8544 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Leuk...Campert..Heb veel van zijn verhalenbundels gelezen,

prachtig van taal en altijd met een melancholieke glimlach.

Had ook nog wel bij de vorige maand gepast.

Ook al zullen ook in deze smaken wel weer verschillen.

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8546 door dettie
De lijst Mallebrootje

Remco Campert

Het Tweede-Kamerlid uit Elst, Drs. Mallebrootje, dook in februari 1996 op in de columns van Remco Campert in de Volkskrant. In de loop der tijd ging hij zich steeds meer profileren.

Hij bleek een vrouw en 'twee bliksemse boys' te hebben, vegetariër, verkeers- en pluimveedeskundige te zijn, vaak in zijn pied-à-terre op de Haagse Denneweg te verblijven, en uitvinder en ontwerper te zijn van o.a. de duwfiets, de inburgeringscursus voor siamese poezen, de accu voor glimwormen, een afwerkplek voor konijnen en een closetrol voor kleinvee. Zijn taalgebruik is bij vele kamerleden terug te horen.

In januari 1997 verschijnt het 'jonge ding uit de achterban' in zijn leven en wordt zijn onmisbare assistente. Vanaf dat moment verneemt de lezer niets meer over vrouw en kinderen van de volksvertegenwoordiger...

In dit boek zijn de columns over Drs Mallebrootje verzameld die eerder in de 'Volkskrant' verschenen en later in de boeken 'CaMu 1996' tot en met 'CaMu 2001'; verder bevat het een aantal Mallebrootje-columns uit 2002.

Uitgever Bezige Bij, De ISBN 9023411471 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum januari 2003 Aantal pagina's 172

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8547 door dettie
Citaat van de dag 3 juni 2006

Wij zijn best bereid om een verhaal twee keer te

vertellen, maar nooit om het meer dan eens aan

te horen.

W.H.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8552 door dettie
Zo gaan die dingen

Thomas Verbogt

Verbogt voert er meestal een hoofdpersoon in op die ook Verbogt heet. Die man maakt allemaal zeer herkenbare dingen mee. Hij zit midden in een verbouwing, hij heeft liefdesverdriet, hij gaat naar de kapper en naar de dokter en zijn portefeuille wordt gerold.

Van dat laatste doet hij aangifte, met frisse tegenzin: 'In mijn directe omgeving is weliswaar een politiebureau, maar ik woon in een buurt waarin de politie dag en nacht de handen vol heeft aan overvallen, huisvredebreuk en grondig lichamelijk geweld. Ze zien mij aankomen met mijn gestolen portefeuille, maar wat moet gebeuren, moet nu eenmaal gebeuren.' Hoofdagent Bert staat hem te woord: 'Met deze Bert heb ik van tien over drie tot kwart voor vijf in een klein kamertje doorgebracht, waar Bert en ik de gang van zaken rond de portefeuille op ons gemak hebben doorgenomen.'

De dialoog die zich ontspint tussen deze Bert en onze held is meesterlijk.

Verbogt ligt überhaupt vaak met de autoriteiten overhoop. En de autoriteiten zijn in dit geval niet alleen politieagenten, maar ook loodgieters, kapsters, verpleegsters, ex-vriendinnen en straatenquêteurs.

Dat overhoopliggen uit zich niet in woeste scheldpartijen, maar in stille verbazing en verbijstering.

Maar niet altijd.

Iets over het midden van de bundel is er sprake van pillen die de hoofdpersoon moet slikken om zijn woede te kunnen onderdrukken. Het verhaal Spicks And Specks zet meteen goed in: 'Het probleem is dat ik er vandaag geen geslikt heb.' Het loopt prompt verschrikkelijk uit de hand in de kapperswinkel.

En zo gaan er wel meer dingetjes mis.

Bron: Het Parool

Paperback | 190 Pagina's | Veen, L.J. | 2004 ISBN: 9020402951

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8553 door dettie
Citaat van de dag 4 juni 2006

Maar men kan geen punt achter een verhaal zetten.

Verhalen hebben hun eigen wetten.

Men is niet in staat om de loop van de verhalen te veranderen.

Een verhaal is uitgestorven of een verhaal zal tot het einde der tijden leven.

Kader Abdollah

Uit: De reis van de lege flessen

Tijd voor maken pagina: 0.494 seconden