Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 4 weken geleden #8627 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het veranderd, bedankt!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 4 weken geleden #8628 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Nou ik was ook erg blij met jouw "foutje" , want zo kwam mijn "foutje" aan het licht. Het boek wat ik nog wilde lezen: Underground, hebben ze dus wèl op onze bieb, en deze verhalenbundel ook. Ik kan weer vooruit! Dus ook mijn dank!
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
20 jaren 4 weken geleden #8629 door dettie
Oooo ik heb even Undergroud opgezocht, dat lijkt me ook een mooi boek zeg.

Wat leuk dat een foutje zo uitpakt! :D

bernadet

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8632 door dettie
Geslaagd verhaal over de liefde

Vladimir Makanin

Antihelden zijn het, de personages in deze novellen, doodgewone mensen uit een doodgewoon milieu die trachten te overleven in het postcommunistische bestaan. Het titelverhaal gaat over een failliete Moskouse schrijver met een obsessie voor spleetjes, gleufjes, nauwe doorgangen en knelpunten, waardoor hij terug naar het verleden kan ontsnappen. De offervaardige ex-geliefde van de schrijver (zij werkte voorheen bij de censuur) is een bordeel begonnen.

In de novelle De letter A krijgen gevangenen in Siberië te maken met een gestaag toenemende vrijheid waar ze geen raad mee weten. In de andere novellen treffen we een soldaat in actie in de Kaukasus, een sullige driftkop, een berekenende minnaar, treurige mensen uiteen treurig dorp in de Oeral. Het zijn allemaal helden op sokken. Toch worden ze niet door de auteur te kijk gezet. Hun problemen worden - met de nodige humor - wel degelijk serieus genomen. Daarmee wordt de lezer een kijkje gegund in de Russische samenleving van nu - de overgangstijd van de USSR naar het moderne Rusland.

Vertaler: Gerard Cruys

ISBN 9029562331 Gebonden, 310 pagina's Verschenen: april 2005 Arbeiderspers

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8633 door dettie
Citaat van de dag 10 juni 2006

Twee situaties leveren een interessant verhaal op:

als een bijzonder mens in het alledaagse verzeild geraakt

en als een gewoon iemand betrokken geraakt bij bijzondere gebeurtenissen

H. Préjean

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8646 door dettie
Twee oude vrouwtjes

Toon Tellegen

Een bundel met meer dan veertig korte verhaaltjes die stuk voor stuk beginnen met de woorden 'Twee oude vrouwtjes'. 'Twee oude vrouwtjes hielden zoveel van elkaar dat zij er ongelukkig van werden.' Er is maar één verhaaltje dat met 'Een oud vrouwtje' begint, maar daarin belt al meteen in de tweede zin 'een ander oud vrouwtje' aan.

De verhaaltjes zijn gezien de manier van uitgeven niet voor kinderen bestemd. Toch lijken ze in menig opzicht op Tellegens dierenverhalen, al leggen die zich minder toe op tragische kanten van het leven, zoals ouderdom, afscheid en dood, waar het in 'Twee oude vrouwtjes' telkens weer op neerkomt, al speelt ook de liefde er een belangrijke rol in.

Absurdisme, groteske vervormingen, het op de spits drijven van situaties - dat alles is Tellegen wel toevertrouwd. Zoals hij, in maar heel weinig woorden, een verhaaltje kan vertellen, met een onthutsende innerlijke logica, kaal en doeltreffend, zo kan niemand het in de Nederlandse literatuur

Bron: biblion

Uitgever Querido's Uitgeverij BV, Em. ISBN 9021484579 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum juni 2003 Aantal pagina's 101 1e dr.: 1994.

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden