Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8609 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 7 juni 2006

Als de geheime geschiedenis van boeken kon

worden geschreven, en de intieme

gedachten van de schrijvers overal konden

worden aangetekend, hoevele onnozele

boeken zouden dan belangwekkend worden,

en hoevele vervelende verhalen zouden de

lezer boeien

W.M. Thackeray
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8617 door dettie
Verhalen uit Dublin

Meave Binchy

In deze verhalenbundel uit 1982 van de bekende Ierse schrijfster Maeve Binchy zijn één wat langer en drie korte verhalen opgenomen.

In het eerste verhaal roept het dinertje dat Carmel wil geven bij de uitgenodigde gasten veel onrust op, omdat ook de jonge minnares van de echtgenoot op het gastenlijstje staat.

In het volgende verhaal komt de net van het platteland in Dublin aangekomen Jo erachter dat je zelf het leven in de grote stad moet maken. Hoe in een doktersgezin met drie dochters de harmonie weer wordt hersteld en waarom een zojuist van een ontwenningskuur teruggekeerde fotograaf zijn vrouw van zich weet te verwijderen, wordt beschreven in de beide andere verhalen.

De auteur slaagt er goed in om gebeurtenissen uit het dagelijkse leven in haar verhalen op te tillen naar een hoger plan en er van een afstand met een emancipatoire blik naar te kijken. Ook deze bundel van Maeve Binchy zal de weg naar de lezers stellig vinden.

Uitgever Unieboek BV ISBN 904100579X Bindwijze Paperback Verschijningsdatum oktober 1998 Aantal pagina's 192 Vert. van: Dublin 4. - Ward Press, cop. 1982. - 1e dr. Nederlandse uitg.: 1998.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8618 door dettie
Citaat van de dag 8 juni 2006

"Maar als je met een verhaal van 55 paginaas (40 paginaas 'Oud En Eenzaam') een ton kunt vangen [...], dan is het de moeite waard, mij op novellen te gaan toeleggen. Die waren, korte of lange, 20 jaar geleden totaal onverkoopbaar. Vandaar dat ik 'romans' ging schrijven, terwijl ik geen romanschrijver ben. Mooie boeken, maar geen enkel is een roman in de traditionele betekenis.

Het beste kan ik rustig doorwerken, en me nergens iets van aantrekken."

Gerard Reve in een brief aan Matroos Vosch, gedateerd 20 juni 1980

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8624 door dettie
Alle verhalen van Beatrix Potter

Beatrix Potter

Mooie verhalen over dieren in en rondom huis, gesitueerd in het landelijke Engeland uit het begin van deze eeuw. Naast de verhalen over Pieter Konijn, Minetje Miezemuis, Eekhoorn Hakketak en andere wereldbekende dieren uit de kleine boekjes van Potter staan in het boek vier nog niet eerder gepubliceerde verhalen.

Bij elk verhaal vooraf een uitleg over de tijd waarin het verhaal verscheen en de situatie waarin Potter de prenten schetste. De dieren met hun menselijke trekjes, soms zelfs aangekleed met jasjes, schortjes en schoentjes beleven avontuurtjes die dicht bij de belevingswereld van het kind staan. Elk verhaaltje is een afgerond geheel, al hebben sommige verhalen wel een relatie met elkaar. Hoewel er soms een mens in de verhalen voorkomt, is de hoofdrol weggelegd voor de dieren.

Omdat voor de talrijke, prachtig ingekleurde tekeningen gebruik is gemaakt van de originele illustraties, komt elk detail goed tot zijn recht. Een boek om vaak naar te grijpen door de warme sfeer en de eenvoudige verhaaltjes, die ondanks het feit dat ze al oud zijn, nog steeds betoveren. Doordat de tekeningen minstens zo belangrijk zijn als het verhaal noodt het boek tot vaak bekijken. Vanaf ca. 4 jaar.

Uitgever Ploegsma, Uitgeverij ISBN 9021615355 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum februari 2002 Aantal pagina's 400 Vert. van: The complete tales of Beatrix Potter. - London : Warne, 1989. - 1e dr. Nederlandse uitg.: 1997. Vertaler: M. Keizer

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8625 door dettie
Citaat van de dag

Wat ik nog altijd eens een keer schrijven wil:

een bundel sprookjes.

Ik had er, zo'n twintig jaar geleden, toen ik het ook al wilde, een aardige titel voor: Prinsessen zijn ook meisjes.

C. Budding

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8626 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Bernadet, volgens google heet de man Makanin !?

Ik had op mjn leeslijst nog een boek staan van ene Makarin, dat ik maar niet kon vinden. Vanmiddag toevallig mijn lijst geordend en nu ging mij dus een lichtje op!
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden