Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8714 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
hoi ingeske, welkom bij Leestafel.

Laat ik nou denken dat ik Alle verhalen van Roald Dahl al gemeld had maar nee, na het nagekeken te hebben blijkbaar niet.

Dat lijkt me ook een erg leuk boek, zijn dat zijn 'griezel'verhalen? Of is het van alles door elkaar?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8715 door ingeske
Beantwoord door ingeske in topic Alle verhalen - Roald Dahl
Je vindt Alle verhalen zelfs bij de jeugdboekenafdeling! Er zitten hier en daar 'griezelige' kantjes aan. Maar geen gruwelijke moorden en veel bloed. Gewoon een klein beetje anders dan een normale verhalenbundel...

Een van de eerste verhalen is bijvoorbeeld 'De hospita'. Een jongen belt aan voor onderdak en doet dan enkele rare ontdekkingen in dat gastenhuis. De vrouw maakt opmerkingen waar je over gaat nadenken, de hond is opgezet en... Ik zou nog teveel gaan verklappen!

Het is wel een geweldig dikke gaffer.

Ingeske
Laatst bewerkt dooringeske.

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8716 door dettie
Ik ken vrij veel verhalen van Roald dahl. o.a. het verhaal over de lift en over de aansteker. Ze zijn ook niet bloederig maar wel lekker apart en een beetje griezelig. en dat verhaal wat jij noemt was ook zoiets, lekker griezelig apart.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8718 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Heb juist eens de lijst themaboeken overlopen. Waar blijf je ze halen. Veel schrijver ken ik maar de boeken die hier staan niet :?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8731 door dettie
Verhalen uit de Vikingtijd

vertaald door Marcel Otten

De rijkdom van deze vertellingen is kenmerkend voor de blik op de wereld die de Vikingtijd met zich meebracht.

Verhalen uit de vikingtijd! Dat spreekt tot de verbeelding. Er zijn saga's waarvan de geschiedenis zich voornamelijk op IJsland afspeelt en er zijn saga's die verhalen over de ''oude tijd''. In de meeste gevallen is er sprake van een historische kern, maar gewoonlijk komen er duidelijk onhistorische en fantastische zaken bij, bovennatuurlijke gebeurtenissen en sprookjesmotieven. Daarbij wordt uitbundig gebruik gemaakt van mythen en legendes, folklore, oude heldenverhalen en stukjes uit de geschiedenis.

De in dit boek geboden selectie geeft een goede doorsnede van de verhalen uit de Vikingtijd. Al deze verhalen zijn illustratief voor de avonturiersdrang van de IJslander en Noren en hoe ze in betrekkelijk korte tijd de halve wereld ontdekten. Daarmee raken we aan het literair-historische belang van dit boek: de overlevering van vele strofen van heldenliederen en de grote geografische spreiding van verhalen: van de Dnjepr tot in de Baltische landen en verder.

Recensie Biblion:

Sagas zijn IJslandse prozaverhalen uit de middeleeuwen met een snel handelingsverloop, veel dialogen en een grote aandacht voor genealogieën. Marcel Otten is inmiddels bekend geworden door zijn goed toegankelijke vertalingen van IJslandse sagas zoals D´e saga van Njal´ en D´e saga van Grettir´. Deze bundel bevat een aantal korte sagas, die zich niet alleen op IJsland, maar ook in verre gebieden afspelen die door de vikingen veroverd, bereisd of bezocht werden.

De vikingtijd duurde ongeveer van de 8e tot de 11e eeuw. De zeer lezenswaardige selectie van Otten beslaat een doorsnede van de IJslandse sagas en de sagas uit de zogenaamde óude tijd´, waarin historische feiten, mythologie en fantasie, bovennatuurlijkheid en oude heldenverhalen een wonderbaarlijke combinatie met elkaar zijn aangegaan. Ook spelen menselijke sluwheid, machtshonger en de liefde een belangrijke rol. De meest bekende saga is wel D´e saga van Erik de Rode´. Zij bevat immers het relaas van de ontdekking van Groenland en Noord-Amerika. Met kaartjes, inleiding en thematische index.

Uitgever Ambo/Anthos Uitgevers ISBN 9026319096 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum maart 2006 Aantal pagina's 361

Lees meer
20 jaren 2 weken geleden #8732 door dettie
Citaat van de dag 16 juni 2006

Ik streef net als genieën

naar de onsterfelijkheid.

Maar ik reik slechts tot de knieën

der middelmatigheid.

Hans Dorrestein

(16 juni is de geboortedag van Dorrestein)

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden