Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8656 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht

Bernadet schreef : Twee oude vrouwtjes

Toon Tellegen

Een bundel met meer dan veertig korte verhaaltjes die stuk voor stuk beginnen met de woorden 'Twee oude vrouwtjes'. 'Twee oude vrouwtjes hielden zoveel van elkaar dat zij er ongelukkig van werden.' Er is maar één verhaaltje dat met 'Een oud vrouwtje' begint, maar daarin belt al meteen in de tweede zin 'een ander oud vrouwtje' aan.

ik heb de bundel ontleend omdat ik zo van tellegen houd, en eerst was ik wat teleurgesteld, maar ze laten je toch niet los, die oude dames. inderdaad heel gelijkend qua sfeerschepping en taalgebruik aan de dierenverhalen en opnieuw weer zo veelzeggend...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8657 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wel leuk dat je het boek ontleend hebt Elvira.

Tellegen valt eigenlijk nooit na te vertellen, dat moet je gewoon lezen.

Het zijn allemaal van die zogenaamd 'simpele' verhalen maar toch zit er overal een diepe kern in, dat maakt ze ook zo goed.

Bernadet

die haar computerkamertje in en uit flits vanwege moordende hitte in dat kamertje.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8660 door dettie
Spookverhalen

Avonden op een dorp bij Dikanka; Mirgorod

N.W. Gogol

"Er zijn drie schrijvers die hun boek Avonden hebben genoemd. De beroemdste van die drie is Gogol. Zijn Avonden zitten vol heksen, spoken, verdronken meisjes, vreselijke wraak, betoverde plekken - alles overgoten met een folkloristische Oekraiense saus. Gogol zelf komt af en toe om de hoek kijken - en dan wordt het pas echt eng.

Gogols tweede bundel, Mirgorod, bevat onder meer een complete historische roman Taras Boelba, vaak verfilmd, spelend in een onduidelijke vijftiende, zestiende of zeventiende eeuw, met veel rode hemden, lange messen, wijde broeken en dampende paarden. En in de bundel Mirgorod zit ook nog de bekendste ruzie uit de hele Russische literatuur: de twist tussen Iwan Iwanowitsj en Iwan Nikiforowitsj.’ (Karel van het Reve)

ISBN 9028204385 Verzamelde werken deel 1, Proza, 536 pagina’s Vertaling Hans Leerink & Tom Eekman Verschenen in 1959 Van Oorschot

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8661 door dettie
Citaat van de dag 13 juni 2006

In zekere zin had Victor Hugo dus wel gelijk toen hij het zijn kinderen, bij het vermaken van zijn rechten op zijn werk, verbood bloemlezingen of selecties toe te staan.

Keuzes maken uit het werk van een schrijver is hetzelfde als hem castreren, vond hij.

'L'eunuque est un homme dans lequel on a choisi.'

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8662 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Leuk... Chaim Potok...mooie bundel inderdaad.

Ik ben niet eens zo n grote verhalen liefhebber, maar er komt tot nu toe wel veel moois voorbij hier!

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8663 door dettie
Ja grappig hè Wil, ik ben ook niet zo'n verhalenlezer maak ik heb ook steeds iets van hmmm dat lijkt me toch wel wat.

En wat zijn er véél verhalenbundels, niet te geloven zo'n ruime keus als ik heb!

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.538 seconden