Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8665 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Die verhalen van Gogol lijken me ook wel wat.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8689 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Isabel

en andere verhalen

Chaim Potok

In Isabel en andere verhalen toont de meesterverteller Chaim Potok opnieuw zijn oog voor detail en levenswijsheid. Al sinds het begin van zijn carrière als schrijver heeft Chaim Potok korte verhalen geschreven. Net als in zijn romans balanceren de hoofdpersonen van deze verhalen - allen pubers - tussen de vertrouwdheid van het (joodse) gezin en de werkelijkheid van volwassenen.

We maken onder andere kennis met Moon, net dertien jaar oud, die droomt van een geluidsstudio voor zijn band. Zijn droom wordt wreed verstoord door de komst van een gast uit Pakistan, die een volledig andere werkelijkheid kent. Ook ontmoeten we de veertienjarige Isabel, wier moeder na de dood van Isabels vader en kleine broertje een nieuwe relatie begint.

Kan Isabel deze man en zijn dochter accepteren?

Nava ten slotte krijgt van de populairste jongen op school, Tim Boynton, wel een heel bijzonder verjaardagscadeau: nu zij veertien jaar is geworden, mag zij drugs van hem kopen. Twijfels overvallen haar.

In Isabel en andere verhalen staan gebeurtenissen of ervaringen centraal die de hoofdpersonen schokken. de verhalen stemmen tot nadenken, en nadenken vormt de basis voor het continue leerproces, dat de joden 'lernen' noemen.

De verhalen in deze bundel zijn kleine meesterwerkjes die niet onderdoen voor de grote romans van Chaim Potok.

Vertaler: W. Buddingh'

ISBN 9055014060 Gebonden, 159 pagina's Verschenen: maart 2000 Bzztoh
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8690 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 14 juni 2006

Het is toch wel iets merkwaardigs, die uitvinding van de boekdrukkunst. Victor Hugo heeft haar "Le plus grand événement de l'histoire" genoemd, en daar heeft hij dik gelijk in, de ondergang van het Romeinse rijk, de Franse revolutie en de Russische meegerekend.

Anne H. Mulder
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8697 door ingeske
Beantwoord door ingeske in topic Verhalen - Edgar Allan Poe
Ik heb vorig jaar met mijn verjaardag deze verhalenbundel gekregen en ben er echt trots op. Als ik in mijn 'ken je klassiekers'-periode zit, lees ik er enkele verhalen uit. Ik vind deze echt wel goed en soms verbaas ik me erover dat dit in de 19de eeuw geschreven is, want sommigen lijken zeer modern. Hij prijkt in mijn boekenkast beneden in de inkomhal en mag er nog jarenlang blijven staan.

Tussen haakjes: mooie citaten!
Laatst bewerkt dooringeske.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8710 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
De verhalen van Edgar Allen Poe las ik toen ik een jaar of 18 was, alweer een hele tijd geleden. Te lang om ze me nog te herinneren.

Ik weet nog dat ik ze schitterend vond.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 3 weken geleden #8713 door ingeske
Beantwoord door ingeske in topic Alle verhalen - Roald Dahl
Nog een verhalenbundel die te smaken is, maar toch van een eenvoudiger kaliber is: Alle verhalen van Roald Dahl. Die is ook te verkrijgen in de bib.

I.
Laatst bewerkt dooringeske.

Tijd voor maken pagina: 0.444 seconden