Het boek bevalt me nog steeds. Ik vraag me af wanneer Axel tot de ontdekking komt dat hij voor een misdadig regime werkt. Het valt mij op dat dit moment voor verschillende groepen op een ander moment kwam, als ik tenminste kijk naar de boeken die ik gelezen heb. In het boek van Hans Fallada (ik ben even te lui om de titel op te zoeken) komt het moment als de zoon van het echtpaar sneuvelt. Bij Die weiße Rose (de studentenverzetsgroep) kwam dit moment, toen geestelijk gehandicapte kinderen uit een tehuis werden weggehaald. Vraag is dus of Axel tot inkeer komt, op het moment dat er iets voor hem persoonlijk verandert, of dat hij daadwerkelijk ontdekt dat er iets gebeurt, waardoor hij in gewetensnood komt. (Ik kan dit even niet goed uitleggen.)
Als je verschillende boeken over Duitsland rond de Tweede Wereldoorlog leest, zie je hoe verschillend er gereageerd wordt.
In 'Mephisto' zie je bijvoorbeeld ook verschillen bij de hoofdpersonen. De echte hoofdpersoon laat zich gebruiken door het systeem en speelt een zwalkende rol. Anderen zijn eerst fanatiek en raken teleurgesteld, terwijl er ook mensen zijn, die vanaf het begin tegen het regime zijn en al snel het slachtoffer worden.
In 'Meningen van een clown' zie je weer dat mensen na de oorlog ineens bij de 'goeden' horen, terwijl ze tot het eind van de oorlog nog fel nationalistisch waren.