Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62318 door dettie
Allemaal boeken over zingen, zang of gezongen liedjes.

Elke dag een nieuwe titel over dit thema

bedankt Berdine!

-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 9 maanden geleden #62320 door
Ik ben benieuwd. Eens zien of de twee titels die ik in dit verband op m'n lijstje zou zetten, voorbij komen.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62322 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen
Het thema en de helft van de titels heeft Dettie dit keer zelf geleverd. Waarvan nota!

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62328 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen
haha, nou dat was ik alweer helemaal vergeten Berdine. Jij doet toch altijd het meeste werk.

Dettie

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62345 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen
Zoals altijd ben ik erg nieuwsgierig...net als jij Renate: ook naar welke titels ik dan ook wil lezen!

Maar jij hebt meer kans: je hebt meer met muziek dan ik.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62357 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen
Aafje Heynis

Mieke Klunder & Harry Hofstra

Dit boek bevat een schat aan informatie over Nederlands beroemdste altzangeres, Aafje Heynis. Naast een schets van haar leven en persoonlijkheid treft u een beeld aan van haar kunstenaarschap en interpretatiekunst vanuit musicologisch oogpunt bezien. Vervolgens halen een groot aantal collega's en leerlingen herinneringen op aan hun samenwerking en/of vriendschappelijk contact met Aafje. Hun zeer persoonlijke ontboezemingen vormen samen een genuanceerd en levendig portret in mozaïek van de geliefde zangeres.

Aafje komt ook zelf aan het woord in een kleine bloemlezing van interviews, waartin zij zich op ontroerende en onthullende wijze uitspreekt over haar kunst en haar leven.

Recensie

In de jaren '60 en '70 van de 20e eeuw werd de Nederlandse Aafje Heynis (geb. 1924) internationaal beschouwd als een van de beste altzangeressen van haar tijd. In dit boek wordt haar levensverhaal verteld vanuit musicologisch oogpunt. Aan de hand van getuigenissen van collega-musici, leerlingen en jeugdvriendinnen, wordt een boeiend en genuanceerd portret geschilderd van deze plichtsgetrouwe en bescheiden 'grande dame' van de vocale muziek.

Daarnaast bevat het boek ook een reeks (helaas niet gedateerde) interviews met Heynis zelf. Aafje Heynis staat vooral bekend als de 'evangelisatie-zangeres', maar was daarnaast ook een schitterend vertolker van oratoria en liederen. Dat bewijst ook de bijgevoegde cd, waarop Heynis onder begeleiding van pianist Felix de Nobel volksliedjes en liederen uit de 19e en 20e eeuw brengt. Achteraan de teksten van de liederen. Jammer is wel dat een overzicht van Heynis' opnames ontbreekt. Toch is dit zeker een mooi huldeboek. Hardcover, geïllustreerd met afbeeldingen en zwart-witfoto's op glanzend papier. Ruime lay-out, schreefloze letter.

Redactie Vlabin-VBC

ISBN 9789085750260 Paperback 223 pagina's Cyclus-Garant november 2008

Tijd voor maken pagina: 0.542 seconden