Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60178 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Bij Boekwinkeltjes.nl wordt een als nieuw exemplaar aangeboden voor 2.20 euro + verzendkosten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 11 maanden geleden #60180 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Marjo schreef : 'Gedoe' is het hier niet. Reserveren gaat op dezelfde manier. Het enige dat anders is is dat het boek niet zomaar klaar staat. Ik moet het halen op de tijden dat er personeel aanwezig is. Inleveren trouwens ook. Geen probleem.

Het gedoe is, ofwel het betalen van extra kosten, of twee keer naar een bibliotheek gaan waar ik anders nooit kom. En als de centrale bibliotheek al zo veel boeken heeft, dat ik altijd wel 5 boeken vind die ik wil lezen, dan zie ik er maar van af.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60200 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Dag vriend!

intimiteit in tijden van Facebook, GeenStijl en WikiLeaks

Stine Jensen

Dag vriend! kan zowel een welkomstgroet als een afscheidsgroet betekenen. Van Dale mocht het afgelopen jaar een nieuwe term verwelkomen, namelijk "ontvrienden", waarmee gedoeld wordt op het instant verwijderen van iemand uit je vriendenkring met een druk op de knop van je computer: Dag vriend! En het zijn ook de woorden waarmee de "allemansvriend" Mark Rutte een intimidatiejournalist als Rutger Castricum olijk begroet.'

- Stine Jensen

In Dag vriend! onderzoekt Stine Jensen de waarde van Facebookvriendschap, een eigentijds thema dat zij weet te verdiepen aan de hand van filosofen als Aristoteles, Montaigne en Alain de Botton. Stine heeft haar eerdere essay Echte vrienden verrijkt met veelomvattende beschouwingen over vriendschap en privacy. Nu schrijft ze niet alleen over de kracht van Facebook voor 'vrienden van de Arabische Lente', maar ook over de gevaren van hun digitale traceerbaarheid in tijden van regime change.

Recensie

Helpen social media mensen om meer vrienden te maken of zijn deze 'vriendschappen' slechts een netwerk van oppervlakkige kennissen? Deze vraag staat centraal in dit boek, waarin de schrijfster de essentie van vriendschap en privacy uiteenzet aan de hand van grote filosofen zoals Aristoteles en Montaigne. Het boek is vooral gericht op (fervent) gebruikers van social media, maar is ook zeker het lezen waard voor iedereen die wat dieper in wil gaan op de essentie van vriendschap.

Het boek is opgebouwd uit vijf prettig lezende hoofdstukken, die alle eindigen met een intermezzo waarin op filosofische wijze een bepaald 'soort' vriendschap wordt toegelicht.

Ook bevat het een groot aantal voorbeelden van 'goed' of zelfs 'gevaarlijk' gebruik van social media, die menig lezer bekend zullen voorkomen. De schrijfster is zelf literatuurwetenschapper en filosofe en is door Vrij Nederland uitgeroepen tot een van de beste acht jonge Nederlandse filosofen. Sterk aangevulde, herziene versie van 'Echte vrienden' dat in 2011 verscheen als essay in het kader van de Maand van de Filosofie.

R. Grandia

ISBN 9789047704577 Paperback 160 pagina's Lemniscaat maart 2012

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60201 door dettie
Citaat van de dag

'Eerlijk zeggen wat je van andermans Facebookberichten vindt, komt zelden voor. Van mijn 753 "vrienden" doet eentje dat.'

Stine Jensen

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60221 door dettie
Hoe maak ik een vriend?

Evelien de Vlieger & Wendy Panders

Felix gaat op kamp, een kamp waar hij niemand kent. Zijn moeder zegt dat hij wel een vriend zal maken. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een vriend? Felix gaat meteen aan de slag. Felix maakt lijstjes met eigenschappen die een goede vriend moet hebben, met lichaamsdelen die nodig zijn bij een vriend, hij schrijft een recept voor een vriendschapsdrank, enz. Maar bestaat er wel een ultiem recept om een vriend te maken?

Recensie

Felix gaat alleen op zomerkamp en vraagt zijn moeder hoe dat moet gaan. Haar antwoord: 'Je maakt wel een vriend' neemt hij letterlijk. In de dagen ervoor maakt hij lijstjes met eigenschappen, tekeningen van lichaamsdelen en een recept voor een vriendschapsdrank. Als het zover is, blijkt het veel makkelijker dan hij had gedacht!

De originele structuur van het boek loopt parallel aan de psychische voorbereiding op iets waar je tegen opziet. Maar de speelse opzet met details in illustratie en insteek maakt het wat moeilijk om er greep op te krijgen. Voor een kind is dat anders dan voor een volwassene. Inhoudelijk sterk zijn de gesprekken die Felix voert met zijn overleden opa. Dat ontroert. De onverwachte afloop is geestig. Het verhaal is een stimulans voor creatieve oplossingen.

Het boek is functioneel geïllustreerd met collages in allerlei formaten bestaande uit tekeningen, foto's of combinaties daarvan.

De Vlaamse auteur is onder meer bekend van boekjes voor beginnende lezers als 'Job en de duif' (Boekenwelp 2011) en boeken voor jongeren als 'Brei met mij'. Het boek biedt een pedagogische oplossing die afkomstig is van het kind zelf. En dat is origineel en van deze tijd.

Vanaf ca. 8 jaar.

T.H.

ISBN 9789020991819 Paperback 24 pagina's Lannoo september 2010

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60222 door dettie
Citaat van de dag

Vriendschap geeft ogen aan de afstand en een stem aan de stilte.

Johan Daisne

Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden