Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Lees meer
12 jaren 1 dag geleden #60085 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Maar ik hoef niet zo nodig boeken uit deze categorie op mijn lijstje!!! Er is al zoveel..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 12 uren geleden #60093 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Anne Frank mijn beste vriendin

Alison Leslie Gold

Hanneli Goslar was de beste vriendin van Anne Frank op het moment dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Het verhaal van Anne kent iedereen, in tegenstelling tot dat van Hanneli. Terwijl Hanneli als jong Joods meisje de concentratiekampen wél overleefde. Toen haar werd gevraagd of ze over haar herinneringen aan Anne Frank wilde vertellen, moest ze daar eerst goed over nadenken omdat veel herinneringen zo pijnlijk waren. Toch heeft ze het gedaan, en het resultaat is een aangrijpend en ontroerend boek over vriendschap en oorlog en over een bijzondere ontmoeting met Anne Frank, drie jaar nadat ze elkaar uit het oog hadden verloren toen ze gedwongen werden om onder te duiken.

Recensie

Negen jaar woonden de joodse vriendinnen Hannah Goslar en Anne Frank naast elkaar in een Amsterdamse straat. Twee gewone meisjes die met elkaar spelen en ruzie maken. Juli 1942 ontdekt Hannah dat Anne en haar familie plotseling verdwenen zijn. Iets minder dan een jaar later wordt de familie Goslar door de Duitsers opgepakt. Via Westerbork komt Hannah in het Duitse concentratiekamp Bergen-Belsen terecht. Begin 1945 ontmoet ze in hetzelfde kamp Anne weer en verneemt dat Anne al die tijd in een achterhuis in Amsterdam ondergedoken is geweest. In tegenstelling tot Anne Frank overleeft Hannah de verschrikkingen van het concentratiekamp. Pas vele, vele jaren later is de dan in Israël woonachtige Hannah in staat haar eigen levensverhaal en haar herinneringen aan Anne Frank te vertellen aan de Amerikaanse journaliste Alison Gold.

Het is het ontroerende verhaal van gewone vriendinnen in een ongewone tijd. Met enkele zwart-witfoto's. Deze inhoudelijk ongewijzigde heruitgave heeft een iets kleiner formaat, een nieuw omslag en er is een chronologisch overzicht toegevoegd.

Vanaf ca. 12 jaar.

Redactie

ISBN 9789020621099 Hardcover 160 pagina's Uitgeverij Kluitman Alkmaar B.V. februari 2014

Vertaald door Piet de Bakker, Paul van den Belt

Lees meer
12 jaren 12 uren geleden #60094 door dettie
Citaat van de dag

Vrienden, sommige zijn maar even in ons leven terwijl anderen een blijvende indruk achterlaten en nooit vergeten worden

Auteur onbekend

12 jaren 10 uren geleden #60095 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Dettie schreef : Citaat van de dag

Vrienden, sommige zijn maar even in ons leven terwijl anderen een blijvende indruk achterlaten en nooit vergeten worden

Auteur onbekend

Ook vrienden die maar even in ons leven zijn, kunnen een blijvende indruk achterlaten.

Lees meer
12 jaren 9 uren geleden #60096 door dettie
Ik denk dat de zin anders bedoeld is. Dat tijd niet zoveel uitmaakt maar wel de indruk.

Ik heb meerdere keren gesprekken gehad met mensen in de trein, daarna nooit meer gezien maar ze hebben wel een blijvende indruk gemaakt. Waren mooie, goede, bijzondere ontmoetingen.

Dat kan met vrienden ook. De vriendschap kan door omstandigheden niet lang zijn maar de een blijft je altijd bij en de ander 'vervaagt' (weet even geen ander woord).

Dettie

12 jaren 7 uren geleden #60101 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Dettie schreef : Ik denk dat de zin anders bedoeld is. Dat tijd niet zoveel uitmaakt maar wel de indruk.

Ik heb meerdere keren gesprekken gehad met mensen in de trein, daarna nooit meer gezien maar ze hebben wel een blijvende indruk gemaakt. Waren mooie, goede, bijzondere ontmoetingen.

Dat kan met vrienden ook. De vriendschap kan door omstandigheden niet lang zijn maar de een blijft je altijd bij en de ander 'vervaagt' (weet even geen ander woord).

Dettie

Inderdaad, je zou de zin ook anders kunnen lezen. Sommige vrienden vergeet je eigenlijk nooit, omdat ze een onuitwisbare indruk op je hebben gemaakt, terwijl andere vriendschappen soms zelfs al tijdens de vriendschap vervagen.

Tijd voor maken pagina: 0.510 seconden