Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2013 - Dagboeken

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54023 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken
Citaat van de dag

Het was een rijzige figuur met kalkwitte krullen tot op de schouders die recht als een paaschkaars tusschen dag en avond te lezen stond in zijn brevier. U krijgt een goed pastoor, had de bisschop mij gezegd en deze vaderlijke waardeering was eene voor mij niet geringe geruststelling geweest na den goedmoedigen scherts waarop een jongere generatie mijne benoeming onthaald had.

De openingsregels van Kroniek eener parochie

zie ook www.dbnl.org/tekst/schr014kron01_01/schr014kron01_01_0001.php waar je het hele boek kunt lezen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54024 door dettie
Voor de serie Dagboek van een herdershond bleef je thuis, het was zo enorm leuk.

Nooit geweten dat naar Kroniek eener parochie gemaakt was.

Dettie

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54091 door dettie
Dagboek 10

Dagboek 1974-1976

Frida Vogels

Van de vriendengroep die door J.J. Voskuil is geportretteerd in Bij nader inzien is Frida Vogels het meest trouw gebleven aan de idealen van die tijd; dat zit 'm in haar idioom, haar onverzettelijkheid en haar weigering om zich te conformeren.

Haar dagboek, waarvan nu het tiende deel verschijnt, is een minutieuze analyse van gesprekken, gevoelens en misverstanden. Haar leven lang lukt het Frida Vogels niet om bij haar man begrip te wekken voor wie zij is. Feitelijk gaat het in haar boeken om de onmogelijkheid iets van je binnenwereld over te dragen aan een ander. Maar ondertussen bereikt ze nu al negen delen lang een grote schare lezers, die zich herkennen in haar gevoelens en gedragingen.

Men hoeft de eerdere delen niet gelezen te hebben om door dit Dagboek 1974-1976 volledig gegrepen te worden. Het gaat in het werk van Frida Vogels om de herkenbare realiteit van een mensenleven, over de omgang met vrienden, familieleden en een geliefde. Wie daarin net als zij het zelfinzicht niet schuwt, leze Frida Vogels.

Dit tiende dagboekdeel bevat tevens een personenlijst.

ISBN 9789022538630 Paperback 512 pagina's Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V. oktober 2012

Morgen een nieuw boek met dit thema

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54092 door dettie
Citaat van de dag

J.J. Voskuil aan Frida Vogels

Het gedrag dat jij in je boek beschrijft is voor mij een raadsel en behalve onvoorspelbaar dikwijls irritant. Mijn eerste, emotionele reactie is vaak: kan dat verdomme niet anders? Het kan dus niet anders. Daar gaat het om, en dat maak je heel duidelijk. Daar begint voor mij ook het gevoel van verwantschap. Ik wil gekend worden zoals ik ben en niet er stiekum tussenuitknijpen met medeneming van zoveel mogelijk geheimen. Die behoefte vind ik bij jou ook.

(Op verzoek van de uitgeverij heeft Frida Vogels samen met J.J. Voskuil een aantal fragmenten uit persoonlijke brieven van henzelf gekozen, waarin zij zich over elkaars werk uitlaten)

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54120 door dettie
Uitgaand schrijven nr. 37

Dagboek van een kantoorchef

Lev Natanovič Lunc

De ik-figuur van het verhaal is een 'kantoorrat', zoals hij zelf zegt, die zichzelf hoogst serieus neemt. Dat maakt het verhaal grappig. Hij is een aanhanger van de omvorming van burgers op grond van beleidsvernieuwing en ziet veel heil in regels, voorschriften en verordeningen. Zijn wereld is een papieren wereld.

Hij krijgt het lumineuze idee zichzelf in papier te veranderen. Dit lukt gaandeweg steeds beter: 'Er verstreek enige tijd en plotseling - o wat heerlijk! - voelde ik een geritsel bij mijn linkerbeen.' Enkele dagen later: 'Ik voel dat ik beschreven word.' En ten slotte: 'Alle mensen zijn gelijk, ofwel alle mensen zijn papier. Het ideaal van de mensheid is bereikt.' Het verhaal breekt abrupt af en eindigt met de mededeling dat van de kantoorchef nooit meer iets is vernomen. De lezer begrijpt dat hij voorgoed is veranderd in het concept van een uitgaand schrijven.

Lees verder www.prospekt-online.nl/prospekt/prospekt_recensies/papier.html

ISBN 978 90 813273 1 2 Paperback 48 pagina's De Plantage Pers Amsterdam 2008

Lees meer
12 jaren 10 maanden geleden #54122 door dettie
Citaat van de dag

Het is gemakkelijker te schrijven op een stuk papier, dat alles verdraagt, dan op een menselijke huid, die niets verdraagt.

Catharina de Grote

Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden