Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2013 - Dagboeken

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53661 door dettie
Thema augustus 2013 - Dagboeken werd gestart door dettie
jaja berdine heeft weer een prachtige lijst met heel mooie titels geleverd.

Ik weet nu al dat deze lijst me geld gaat kosten... :mrgreen:

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53668 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken
Ezzies's dagboek

Francine Oomen

Welkom in Ezzie's knotsgekke, compleet gestoorde, wervelende wereld! Lees hoe ze op zoek is naar haar vader, naar liefde, naar echte vriendschap, naar de leukste kleren, het lekkerste snoep en vooral naar zichzelf! En voor het geval je de tekeningen leuk vindt: achterin zitten twee knipvellen, zodat je je agenda ermee vol kunt plakken!

Recensie

Een jaar uit het leven van de 14-jarige Ezzie. Met veel vaart en humor geschreven dagboek van Ezzie (officiele naam Esther) waarin alle zaken, die in een puberhoofd omgaan, aan bod komen (uiterlijk, ruzie, verliefd, school etc.). De rode draad is de zoektocht naar haar vader. Herkenbaar is ook het toevertrouwen aan het dagboek van zaken die ze niet in het openbaar durft te zeggen. Ezzie maakt regelmatig gebruik van het msn-jargon en fonetisch geschreven woorden (plies). Elke bladzijde is voorzien van kleurrijke kleine tekeningetjes in de marges (staan achterin op vier knipvellen) die slaan op datgene wat er op die bladzijde is gebeurd. Op elke bladzijde een zelfportret waarbij cijfers worden gegeven voor humeur, haar en pukkels.

Gedrukt in een quasi-schrijfletter in verschillende kleuren inkt. Fantastisch boek voor meiden van ca. 12 t/m 14 jaar.

Didi Klijnsma-de Boer

ISBN 9789055797042 Hardcover 112 pagina's Querido Kinderboek december 2006

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53669 door dettie
Citaat van de dag

Alleen de brave meisjes houden een dagboek bij, de stoute hebben geen tijd.

Bankhead

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53679 door dettie
Het dagboek van een eskimo

Het dagelijks leven van een Groenlandse eskimo, getekend en beschreven door hemzelf

Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen (Tuuma) is in 1939 in Inginniarfik geboren. Hij behoort tot een familie van jagers die een zeer goede reputatie bezit in het hele district van Egedesminde. Sinds zijn vroegste jeugd heeft Tuuma voor zijn plezier een dagboek bijgehouden.

Daarom is dit dagboek een uniek natuurboek geworden, waarin de persoonlijke waarnemingen van Frederiksen werden vastgelegd door middel van ontroerende teksten en tekeningen, die getuigen van een bijzondere opmerkingsgave. Dag voor dag beleeft men het harde leven vlak bij de poolcirkel mee. De meedogenloze winters, de nauwelijks waarneembare zomers en het gevecht om het bestaan.

Van tijd tot tijd wordt het relaas van zijn eigen avonturen onderbroken door vertellingen van oude legenden, waarmee Tuuma blijk geeft van her respect dat hij heeft voor zijn voorvaderen en de trots die hij voelt voor zijn cultuur.

Hij vergeet evenmin melding te maken van de radicale veranderingen die de laatste dertig jaar in Groenland plaats gevonden hebben en hij denkt na over de consequenties. Voor hem is de hoofdzaak, zich rekenschap te geven van de ontwikkelingen en de gevolgen ervan te kanaliseren ten bate van de maatschappij.

ISBN 9789003965806 Paperback 148 pagina's Thieme 1980

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53680 door dettie
Citaat van de dag

Dagboek schrijven is fotograferen met pen en potlood

Wim Kan

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53709 door dettie
Dagboek van Sally

Raymond Queneau

…Ik merk dat ik me nog niet heb voorgesteld en dat mijn dagboekschrift ongeduldig wordt uit verlangen het vrouwspersoon dat zijn bladzijden volkrabbelt beter te leren kennen. Nou hier komt hij dan, lieve vertrouweling: mijn voornaam is Sally, mijn achternaam Mara. Voor het eerst ongesteld werd ik toen ik dertienenhalf was, een beetje laat misschien, maar ik moet bekennen dat ik in dat opzicht werkelijk een klokje ben. Een vader heb ik niet meer: tien jaar geleden ging hij een doosje lucifers kopen en hij is nooit teruggekomen, nationalistisch was hij niet, maar dat zei hij tegen niemand. Acht jaar oud was ik toen. Ik weet het nog goed. Hij zat daar, in zijn geel- en paarsgeruite kamerjas en met pantoffels aan. Rookte zijn pijp en las de krant. Hij had gewonnen bij de sweepstake en al het geld van zijn winst aan moeder gegeven. Opeens zei moeder, terloops:

- Hé, er zijn geen lucifers meer in huis.

- Ik ga wel even een doosje kopen, antwoordde vader rustig en zonder op te kijken.

- Ga je zo naar buiten? vroeg moeder kalm.

- Ja, antwoordde vader rustig.

Dat is het laatste woord dat ik hem heb horen uitspreken. We hebben hem nooit meer gezien…

Zo introduceert de Ierse tiener Sally Mara zich in haar dagboek. Sally is het oudere zusje van Queneaus Zazie. Maar terwijl Zazie meer over de metro wilde weten is Sally op zoek naar het geheim achter de complexe wereld van de complexen: waarom drinkt haar broer zoveel oeieskie? Waarom dragen de antieke beelden in het museum gipsen onderbroeken? En waarom proberen honden alsmaar haasje-over te spelen, zonder dat het ze lukt? Onschuldig maar al driedubbelovergehaald sensueel struikelt Sally door de laatste jaren van haar puberteit. Gelukkig krijgt ze in haar onzekerheid herhaaldelijk hulp aangeboden:

…Ik greep me vast aan de leuning en zocht met mijn andere hand automatisch een ander steunpunt. Ineens voelde ik de aanwezigheid van een heer achter me. Intuïtief begreep ik dat het een gentleman was; geen vrouw en geen matroos. En ik hoorde een zoetgevooisde, beleefde stem, die de volgende bemoedigende woorden in mijn gehoorgang liet glijden:

- Hou stevig beet, juffrouw…

Alles wat u ooit over meisjes van zeventien wilde weten...

Queneau op zijn lichtst: superieur vermaak.

ISBN 978-90-74328-54-8 Paperback 220 pagina's Uitgeverij IJzer maart 2003

Tijd voor maken pagina: 0.636 seconden