Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46565 door dettie
Ik ga op vakantie en neem mee... een zakmes

Met een zakmes door de jungle

Martinus de Kam

De grote droom van Jeroen, om het tropisch regenwoud ooit echt te zien, is werkelijkheid geworden. Zijn oom werkt in Afrika en heeft hem uitgenodigd om op vakantie te komen. Op een tocht door het bos volgt hij het spoor van een paar olifanten en verdwaalt. Dagenlang vecht hij moederziel alleen tegen het oerwoud, maar ook tegen zijn eigen angst en wanhoop. Hij slaapt in het regenwoud en ontmoet er wilde dieren, maar er dreigt pas echt levensgevaar als hij mensen tegenkomt. Gelukkig heeft hij zijn mes bij zich… Zal Jeroen de weg terug vinden?

‘Hoe kan iemand beweren dat het tropisch regenwoud mooi is. Je ziet geen barst door alle bomen en struiken. Er is geen mens te vinden. Alleen ik loop hier rond, en een paar stropers die me willen vermoorden. Een waardeloos regenwoud is het. Van mij mogen ze het helemaal omhakken, nu meteen.’

Recensie

Jeroen heeft een grote droom. Hij wil graag een tropisch regenwoud bezoeken. Die droom wordt werkelijkheid als hij met zijn moeder naar Afrika reist waar zijn oom werkt. Samen met hem bezoeken ze een kamp met bosbouwers. Als Jeroen, tegen alle waarschuwingen in, toch het bospad achter het kamp gaat verkennen, verdwaalt hij. Hij maakt tijdens zijn omzwervingen kennis met de harde kanten van het regenwoud, ontmoet mensen van wie hij niet weet of hij ze kan vertrouwen en ontdekt tevens de geheimen van Afrika. Het zakmes, dat hij heeft geerfd van zijn overleden vader, komt hem uiteindelijk goed van pas.

Het begin van dit boek is nog niet echt spannend, maar als Jeroen eenmaal verdwaald is in het oerwoud, gebeurt er van alles. Als lezer leer je veel aspecten van het regenwoud kennen. Het verhaal heeft helaas weinig diepgang. Bovendien wordt er te snel naar het eind toegewerkt als Jeroen teruggevonden is. Het omslag van het boek is niet echt spectaculair. Toch zullen veel kinderen die geinteresseerd zijn in de natuur van het verhaal genieten. Vanaf ca. 11 jaar.

zie ook www.martinusdekam.nl

ISBN 9789460080722 Paperback 109 pagina's | Kirjaboek | april 2011

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46566 door dettie
Citaat van de dag

Het leven is hard, maar nu moet ik weer op vakantie.

Anoniem

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46571 door marjo
Ik vind de reacties altijd leuk als ik vertel dat ik 'mee moet'... beetje chargeren natuurlijk.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46583 door dettie
Ik ga op vakantie en neem mee... pindakaas

Du vin, du pain, du pindakaas?

Roos Boum

Je hebt het in Nederland goed voor elkaar. Nog geen 35 jaar, een weiland met paarden bij je vrijstaande huis, een vette leasebak voor de deur en beiden een topjob.

Hoe komt het dan dat twee doorgewinterde Frankrijkhaters, anti-jachtactivisten en rechtgeaarde vegetariërs, dit veilige leventje opgeven voor een onzeker bestaan in Frankrijks meest op wild jagende en vleesproducerende provincie?

Lees het in deze autobiografisch roman, waarin Roos Boum hilarische maar ook ontroerende verhalen voor u optekent over haar nieuwe leven op het Franse platteland. Proef de ambiance van de oude boerderij, voel de lome zomerwarmte en hoor de kettinghonden blaffen. Met de scherpzinnige blik van een Nederlandse emigrante op de Franse couleur locale brengt zij, zonder gemopper of in overdreven ophemeling te vervallen, de corrupte notaris, de allesvernietigende werklui en de eigenaardigheden van La Douce France tot leven alsof u er zelf bij bent.

Deze geestige roman is ook voor niet Frankrijkliefhebbers vermakelijk om te lezen. Voor Nederlanders die ook op zoek gaan naar ongerepte natuur, rust en ruimte is het een aangenaam voorproefje met en passant tips. Het boek biedt tevens een plezierige bron van herkenning aan Nederlanders die al in Frankrijk wonen.

ISBN 9789088500343 Paperback 296 pagina's | Scrivare | maart 2009

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46584 door dettie
Citaat van de dag

Eén keer per jaar zijn duizenden van onze landgenoten slecht behuisd, slecht gekleed en slecht gevoed. Ze noemen dat 'vakantie'.

Anoniem

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46586 door marjo
Dat klopt niet echt meer denk ik. Als je ziet hoe luxueus de meeste vakanties vandaag de dag zijn!

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden