Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46505 door dettie
Ik ga op vakantie en neem mee...een fototoestel

Het fototoestel

Jean-Philippe Toussaint

Een roman over het dagelijkse leven vol kort geschetste, rake en zonderlinge figuren, de filosofisch aangelegde verteller incluis. Een boekje dat je raakt, omdat onder de luchthartigheid en de ironie van de taal het onvermogen van de mens schuilgaat, die geplaagd door de dagelijkse besognes, nauwelijks in staat is iets groots te verrichten, afgeleid door de vaak onvoorspelbare loop van de dingen. Pas in afzondering, op enkele hoogst triviale plekken, neemt de ik-verteller de kans om zijn gedachten de vrije loop te laten, zoals zijn leven zijn loop gaat. Een fraai verteld verhaal, dat in zijn beknoptheid trefzeker ons bestaan verbeeldt.

Op laconieke en spottende toon, in mooie lange rollende zinnen, laat Toussaint de verrichtingen van de ik-verteller voorbij komen. Hij geeft zich op voor autorijles, knoopt terloops een relatie aan met de weinig levenslustige administratrice van het kantoor, vergezelt haar bij boodschappen doen, kind van school halen, wandelingetje met haar vader en gaan samen een weekendje naar Londen. Daar tussendoor maakt hij wat tripjes voor zijn werk, maar zijn beroep blijft onduidelijk. Toussaint laat je in zijn hoogst beeldende gebeurtenissen naar een film kijken over het leven van een willekeurige voorbijganger om de hoek in onze ingerichte wereld van pleisterplaatsen, wegen, verbindingen en stations.

Met een -gestolen- fototoestel denkt de hoofdpersoon eindelijk zijn in zich woedende elan te kunnen vastleggen. Een poging die jammerlijk mislukt. Maar de roman zelf geeft wel dat beeld van het vluchtige bestaan van de doorsnee westerse mens. Spannend en onderhoudend van de eerste tot de laatste zin is Het Fototoestel een kleine parel uit de Franse literatuur.

Het boek is in Nederlandse vertaling alleen nog antiquarisch te krijgen. Volop nieuw te koop in de originele Franse taal.

Laurens Reitsma, 23 juli 2005

ISBN 9789023427438 Paperback 270 pagina's | Cargo | februari 2008

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46506 door dettie
Citaat van de dag

Zijn er volautomatische fototoestellen die met vakantie kunnen zonder dat jezelf mee moet?

Toon Verhoeven

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46525 door dettie
Ik ga op vakantie en neem mee... een T-shirt

Met een T-shirt de wereld rond

Pietra Rivali

Hoe werkt globalisering precies? Wat betekent ze voor de verhouding tussen de arme en rijke landen? Wat zijn de goede en slechte kanten ervan? Met als concreet onderwerp de levensloop van een gewoon wit T-shirt beschrijft Rivoli onder meer de Texaanse katoenvelden, Chinese weeffabrieken en Afrikaanse tweedehands-kledingwinkels die onderdeel vormen van de mondiale economie.

Rivoli ging zelf op reis en sprak met alle betrokkenen. De combinatie van haar verslag met haar theoretische inzichten maakt dit tot een bijzonder boek, waarschijnlijk het meest genuanceerde dat totnogtoe over de economische en politieke implicaties van globalisering verscheen.

ISBN 9789023427438 Paperback 270 pagina's | Business Contact | november 2005

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46526 door dettie
Citaat van de dag

Wij hopen het volledige heelal te verklaren met een enkele, eenvoudige formule die je op je T-shirt kunt zetten.

L. Lederman

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46536 door dettie
Ik ga op vakantie en neem mee... een boek

Een ander boek

Ronald Snijders en Fedor van Eldijk

Ronald Snijders en Fedor van Eldijk komen zes jaar na Een Normaal Boek, drie jaar na Binnenland 1 en dertig jaar na De Aanslag met Een Ander Boek.

Een Ander Boek (niet dit boek!) is een volstrekt absurde raamvertelling boordevol vreemde lijstjes, ontspoorde dialogen, verdwaalde romanfiguren en de belofte dat de lezer zich naelke bladzijde in weer een ander boek bevindt – wat gegeven de titel natuurlijk ook zo is.

In Een Ander Boek (dus niet dit boek!) o.a.:

- Een uitputtende lijst van weinig voorkomende problemen

- Een consumententest van tijdmachines

- Hoe sla ik een Stradivarius kapot?

- De zeven voordelen van dood zijn

- en Morsecode voor eskimo’s

Ronald Snijders en Fedor van Eldijk schreven eerder de cult-klassiekers Een Normaal Boek en Binnenland 1. Snijders en Van Eldijk zijn beheerder van de eerste website voor normale mensen: www.normalemensen.nl

Snijders werd bekend als presentator van het late night VPRO tv-programma De Staat van Verwarring. Recent maakte hij furore bij het veelgeprezen en veelbekeken tv-programma Rambam (VARA) en was hij naast Annet Malherbe, Kasper van Kooten en vele andere acteurs te zien in het populaire sketch-programma Wat Als (RTL4).

Zie ook het inkijkexemplaar www.bol.com/nl/p/een-ander-boek/92000000...6201/#product_images

ISBN 9789076168333 Pocket 220 pagina's | Harmonie | maart 2012

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46537 door dettie
Citaat van de dag

Gewone mensen weten er weinig van hoeveel tijd en moeite het kost om te leren lezen. Ik ben er al tachtig jaar mee bezig en heb nog mijn doel niet bereikt.

Goethe

Tijd voor maken pagina: 0.470 seconden