Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2010 - Jaloezie

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32277 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik had het bij Annie M.G. Schmidt, ik zag ineens overal boeken en/of Annie (of Fiep) staan.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32279 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat ook wel, maar het was dan ook de maand van Annie, dus je liep er al makkelijker tegenaan. Alleen had ik bij haar niet de kriebel om het ook te lezen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32280 door dettie
Ja die kriebel had ik dus wel maar ik heb geen boeken van Annie.

En bij de bieb kom ik eigenlijk nooit meer, ik blijf wel lid omdat ik vind dat de bieb moet blijven maar als ik er één keer per jaar kom is het veel.

Dettie

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32289 door dettie
De bokkensprong

Gerard Mulder

De receptioniste meldt dat er een bezoekster voor mij is. Ik loop naar de lift om haar op te vangen. De liftdeuren gaan open. Er stapt een vrouw uit. Ik kijk haar aan, en word draaierig.'

Gerard Mulder, gerespecteerd journalist en schrijver, is bepaald geen rokkenjager. Met zijn zevenenvijftig jaar is hij eerder een nette burgerman die al achttien jaar met dezelfde vriendin woont. Toch krijgt hij, tot zijn eigen verbijstering, een relatie met Carine, een 'beeldschone' vrouw, ook journalist, die tweeëntwintig jaar jonger is dan hij, een partner heeft en net bevallen is van haar zoontje.

Vanaf dat moment staan hun levens op de kop, niet in de laatste plaats door het leeftijdsverschil en de reactie daarop van de buitenwereld. Die varieert van minachting en onbegrip - 'hij moet wel heel rijk of heel goed in bed zijn' - tot afgunst en bewondering voor de 'oude bok' met het 'groene blaadje'.

Mulder tracht orde in de chaos te scheppen door zijn belevenissen en gevoelens zo feitelijk mogelijk op te schrijven en te analyseren. Het resultaat laat hij becommentariëren door Carine. 'Dat je draaierig werd toen ik de lift uitstapte, daar heb ik niets van gemerkt. Je straalde ongenaakbaarheid uit, chagrijn zelfs. Ik vond je oud, lelijk en dik.'

De Bokkensprong is een ontwapenend eerlijk en geestig verslag van een liefde die zich ontwikkelt tegen alle regels van het gezonde verstand in. Daarnaast is het ook een messcherpe afrekening met de vooroordelen over mannen die een verhouding hebben met een vrouw die hun dochter had kunnen zijn.

ISBN 9789058072511Paperback 143 pagina's | Atlas/Plataan | januari 2006

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32290 door dettie
Citaat van de dag

"Hoe is toch het aanhoudende van de afgunst te verklaren? Een ondeugd die niets oplevert!"

Honoré de Balzac

Frans schrijver (1799-1850)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32294 door dettie
Adam en Evelyn

Ingo Schulze

Kleermaker Adam die te veel van de vrouwen houdt die hij kleedt, geeft toch het meeste om zijn vriendin Evelyn, die echter in 1989 (na die Wende) uit jaloezie naar Hongarije vertrekt. Met een vriendin en een neef uit het Westen reist ze af naar het Balatonmeer. Adam gaat er in zijn Wartburg achteraan om haar liefde terug te winnen. In Hongarije aangekomen ontwikkelen zich tijdens een schijnbaar eindeloze zomer aan het Balatonmeer turbulente liefdesgeschiedenissen.

Op dit tussenstation tussen Oost en West moet de beslissing worden genomen: naar het Westen vluchten of blijven, een beslissing die des te dringender wordt omdat de Oostenrijks-Hongaarse grens juist opengaat. Zwicht Evelyn voor de verlokkingen van het Westen, en zwicht Adam dan ook?

ISBN 978-90-290-8476-5 Paperback 300 pagina's | J.M. Meulenhoff | september 2009

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden