Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2008 Migrantenliteratuur

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22129 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 20 maart 2008

"En de Nederlander is een barbaar.

Hij heeft alleen maar een brutale lach over voor alles wat hem vreemd en ongewoon voorkomt, voor Schotten met rokjes aan bijvoorbeeld, of voor een virtuoos opgedirkte vrouw."

Lucebert.
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22132 door psyche
Beantwoord door psyche in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag 20 maart 2008

"En de Nederlander is een barbaar.

Hij heeft alleen maar een brutale lach over voor alles wat hem vreemd en ongewoon voorkomt, voor Schotten met rokjes aan bijvoorbeeld, of voor een virtuoos opgedirkte vrouw."

Lucebert.

Heel actueel, Dettie!

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22136 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Had ik maar Frans gestudeerd

belevenissen van een verpleegkundige

Fadoua Bouali

Leuk het boek van vandaag. ik 'ken"haar uit de Volkskrant, ze schrijft toegankelijk en beeldend.

Groeten

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22141 door dettie
Had ik maar Frans gestudeerd

belevenissen van een verpleegkundige

Fadoua Bouali

Wanneer Fadoua Bouali in Nederland komt als jong meisje, vindt ze geen warm onthaal op haar nieuwe school. Pas na 21 jaar voelt ze zich er beter thuis, ook in de moeilijkste tijd van het jaar, namelijk december. Voor het eerst kan ze niet op vakantie naar de warmte en besluit dan een jaar ertussenuit te gaan om verhalen uit haar verleden te kunnen onderzoeken en op te schrijven. Een krant financiert haar columns die ze mag inzenden en zo ontstaat haar carriere als schrijfster.

Een vaardig geschreven bundel belevenissen. Leuk om te lezen over allochtonen in Nederland (in het bijzonder moslima in Nederland), moslimcultuur en moslimvrouwen in hun werk (een ziekenhuis in Amsterdam). De schrijfster is geboren in 1970 in Marokko. Dit is haar derde boek. Ze schrijft columns voor de Volkskrant en is een veelgevraagd spreekster.

Bron: Biblion

Paperback | 96 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055157945 | ISBN13: 9789055157945

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22142 door dettie
Citaat van de dag 21 maart 2008

"De wereld is mijn vaderland, mijn hoop de toekomst en de tijd mijn vriend."

Thomas Rap

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22158 door dettie
Het geheugen van de stad

Anil Ramdas

'Mijn vader komt uit een vallei waar je alleen met een kar kunt komen. Nu woont hij in een nieuwbouwwijk, heeft een eigen slagerij en kinderen op de universiteit. ik moet wel trots zijn,' zegt Samira Benali.

'Het geheugen van de stad' bevat de belevenissen, herinneringen, passies en teleurstellingen van tien Rotterdamse families met wortels in verre streken. De mensen die aan Anil Ramdas hun verhaal vertellen komen uit Italië, China en Kaap Verdië, Suriname, de Antillen, Marokko, Turkije en Bosnië. 'Ik wilde ze spreken,' zegt Ramdas, 'over de keus die ze hadden gemaakt voor de grote stad, zij vertelden over hun keus tegen het dorp. Ik wilde het hebben over de aankomst, zij beschreven het vertrek. De bergen van Marokko, de havens van Hong Kong en de dorpsstraten van het Surinaamse platteland spelen in dit boek een grotere rol dan het Zuidplein, Feijenoord of Schiebroek.' Rotterdam staat in deze intieme en persoonlijke verhalen symbool voor stad. Het staat voor vrijheid, toevluchtsoord, toekomst. In tien schitterende portretten schrijft Anil Ramdas het geheugen van een stad neer.

Paperback | 190 Pagina's | Uitgeverij Balans ISBN10: 9050185398 | ISBN13: 9789050185394

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden