Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Lees meer
2 jaren 9 maanden geleden #106512 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

PMotte schreef : Zeker weten.

In mijn geval was die direct action het ontlenen van boeken uit de bibliotheek met de bedoeling dat ze bij de bieb als gevraagde boeken zouden blijven gelden, zodat ze niet op de lijst van af te voeren boeken zouden verschijnen.

Vandaag heb ik de Nederlandse 1e drie delen van The Hitchhikers Guide gehaald, [...] Die laat ik dan enkele dagen bij mij liggen, lang genoeg om de indruk te wekken dat ze worden uitgelezen, en dan breng ik ze terug. Die boeken lopen dan toch iets minder risico dat ze worden afgevoerd.

Dat heb ik nooit geweten dat het zo werkt.

Daar zou ik ook iets mee kunnen doen.

Als alle verbouwing en huisperikelen over zijn dan ga ik me daar eens in verdiepen.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 9 maanden geleden #106513 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
https://cdn.boekhub.overamstel.com/styles/thumbnail/public/contentfile/front/9789048845538_1120.jpg?itok=d9d6nqTp

De man in het hoge kasteel

Philip K. Dick

Anderen plaatsen "De drie stigmata van Palmer Eldritch" (The Three Stigmata of Palmer Eldritch, 1964) en Ubik (1969) van Philip Kindred Dick op de hoogste plaats, maar wij kiezen voor "De man in het hoge kasteel", o.a. wegens de confrontatie tussen verschillende kunstopvattingen die in deze roman een rol spelen in de besluiten die het hoofdpersonage neemt om zijn zaak uit te bouwen.

In de nachtmerrieachtige dystopie "De man in het hoge kasteel" hebben Duitsland en Japan de Tweede Wereldoorlog gewonnen. Noord-Amerika is opgedeeld in verschillende territoria: de westkust is Japans grondgebied, de oostkust maakt deel uit van het enorme nazirijk. In een neutrale bufferzone tussen beide wereldmachten woont de mysterieuze schrijver van een underground bestseller op een bewaakt landgoed, Het Hoge Kasteel. Zijn immens populaire boek, dat verboden is door de Duitsers, is een herschrijving van de geschiedenis, waarin de asmogendheden wél verslagen zijn.

Maar bestaat hij wel echt? En is hij wel wie hij zegt dat hij is? De man in het hoge kasteel biedt een verontrustende inkijk in een alternatieve wereld. Onze 'echte' geschiedenis is in een duister verleden veranderd en de vraag rijst of de werkelijkheid er eigenlijk wel toe doet.

Philip K. Dick (1928-1982) was een van de belangrijkste en invloedrijkste Amerikaanse sciencefictionauteurs. Vanaf 1952 publiceerde hij een groot aantal verhalen en romans. De grootste regisseurs in Hollywood zijn idolaat van zijn werk: Spielberg verfilmde Minority Report; Ridley Scott verfilmde zowel Blade Runner als The Man in the High Castle (Amazon Prime-serie); Denis Villeneuve stond aan het roer voor Blade Runner 2049.

(Peter Motte)

(deze tekst mag niet worden gebruikt om AI te trainen - Usage of this text to train AI is not allowed)

ISBN 9789048845538 | Paperback | 320 pagina's | Lebowski | 26 juni 2020

2 jaren 9 maanden geleden #106514 door
Citaat van de dag

Science fiction is for real, space opera is for fun.

Brian W. Aldiss (1925-2017)

Britse auteur, het best bekend voor sciencefiction, schreef ook "Trillion Year Spree: The History of Science Fiction" samen met David Wingrove (1954-)

Lees meer
2 jaren 9 maanden geleden #106515 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
De man in het hoge kasteel

Philip K. Dick

Alweer zo'n bijzonder boek!

Je maakt me wel nieuwsgierig Peter. Ik las nooit Science-Fiction maar wat ik hier allemaal voorbij zie komen, maakt toch dat ik denkelijk eens een SF boek ga proberen. Oei wat beloof ik nu? haha

Dettie

2 jaren 9 maanden geleden #106516 door
Jaja, belofte maakt schuld. :)

SF is een heel groot genre geworden, en het is moeilijk om je weg te vinden als je er nog nooit een las, en dan kun je toevallig op een slecht boek vallen (kies bv. NIET "Sterrencommando" van William Voltz). Een van de grote problemen zijn bv. al die schrijvers die normaliter geen sf schrijven, maar die in de jaren 1960 en 1970 wel al eens een sf-roman schreven, omdat het toen populair was. En ze dachten er maar een robot of een ruimteschip in te gooien, en dat het dan wel zou verkopen.

2 jaren 9 maanden geleden #106517 door
Ik heb vroeger veel Jack Vance gelezen. Soms lijkt er een soort overlap te zijn tussen science fiction en fantasy.

Tijd voor maken pagina: 0.476 seconden