Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106527 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
De zaaier

Octavia E. Butler

Alweer zo'n interessant boek! Dankjewel!

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 8 maanden geleden #106528 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
^_^

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106530 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
En het boek van vandaag zou ik hier niet verwacht hebben, wat nee, geen typisch sf-schrijver...

2 jaren 8 maanden geleden #106532 door
Dat klopt.

Dat is o.a. het gevolg van het feit dat ik probeer te vermijden onvindbare titels te vermelden, en het feit dat het me gisteren onder de aandacht kwam doordat er binnenkort een stripversie van komt. Toen herinnerde ik me de film.

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106535 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
De film niet gezien, maar wel het boek gelezen. Sindsdien probeer ik de schrijver te volgen.

2 jaren 8 maanden geleden #106536 door

De weg

Cormac McCarthy

Nadat er een gloeiende vuurzee over het land is geraasd, doorkruisen een man en zijn zoontje het doodse Amerikaanse landschap. In deze met as bedekte, vergane wereld volgen zij de weg naar het zuiden. Het enige wat hen rest is te overleven in de snijdende kou, zonder elkaar te verliezen. Ze zijn alles voor elkaar.

"De weg" is een bespiegeling over de dunne scheidslijn tussen beschaving en woestenij, en over de alomvattende en soms beangstigende liefde die een kind voor zijn ouders voelt. Het is ook tekenend voor hoe sciencefiction, dat het imago heeft werkelijkheidsvlucht te zijn, heel vaak indirect naar die werkelijkheid terugkeert, want vuurzeeën zijn tegenwoordig niet denkbeeldig meer.

Cormac McCarthy is een Amerikaanse schrijver, vooral gekend voor de film "No Country for Old Men". waarop hij achteaf het boek "Geen land voor oude mannen" baseerde. McCarthy is dus geen typische sf-schrijvere. Zijn nieuwste boek "De passagier" verscheen eind oktober 2022.

McCarthy's boeken hebben echter vaak wel kenmerken die sf-werken hebben. "Stella Maris" vertelt het verhaal van Alicia Western, wiskundige met paranoïde schizofrenie, die bij haar psychiater in een kliniek denkt over de aard van waanzin en het snijvlak tussen natuurkunde en filoso­fie.

"Stella Maris" en "De passagier" vormen een tweeluik over een tweeling van wie de vader de atoombom ontwikkelde.

(Peter Motte)

(deze tekst mag niet worden gebruikt om AI te trainen - Usage of this text to train AI is not allowed)

ISBN 9789029589826 | Paperback | 176 pagina's | De arbeiderspers | 6 oktober 2015

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden