Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

2 jaren 9 maanden geleden #106470 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Het blinde, doofstomme beest op de kale berg

Verhalen uit het membraanuniversum, 2350-3666

Eddy C. Bertin

Eddy C. Bertin (1944-2018), bijgenaamd "de peetvader van de Nederlandstalige sciencefiction en horror" door zijn activiteiten in het fandom van de sf&f, toont in de membraam-trilogie hoe mensen en andere wezens gedreven worden door grootheidswaan, liefde, nieuwsgierigheid… maar de overweldigendste ervaringen en indrukwekkendste momenten blijken in zijn uiteindelijke visie niet meer dan een faits-divers.

"Het blinde, doofstomme beest op de kale berg" behoort tot de categorie van de toekomst-geschiedenis, verhalen en romans die samen een geschiedenis van de toekomst vertellen. Bertin laat zijn personages met behulp van de drug ultrapsyc door tijd en ruimte reizen. Het boek is een van de meest experimenteel vormgegeven sf-werken. Bertin wisselt normale korte verhalen af met allerlei typen teksten, waarmee het verhaal wordt verteld en/of de achtergrond van het universum wordt geschetst.

Samen met Bob van Laerhoven, die in het begin van zijn carrière veel dramatische korte sf-verhalen schreef, publiceerde Bertin "De kokons van de nacht" en enkele korte verhalen, die soms in het membraan-universum thuishoorden. Hij werkt ook wel eens samen met Tais Teng.

Bertins meest recente bundel is "Krijsende muren" (1998, Lelystad, Babel Publicatons), een collectie oudere en ongebundelde verhalen, waarvan enkele zich in het membraanuniversum afspelen.

(Peter Motte)

ISBN 9789022953365 | Beterback | 284 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers bv | 1983

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 9 maanden geleden #106471 door
Citaat van de dag

Science fiction is the most important literature in the history of the world, because it's the history of ideas, the history of our civilization birthing itself. ...Science fiction is central to everything we've ever done, and people who make fun of science fiction writers don't know what they're talking about.

Ray Bradbury (1920-2012)

Amerikaanse schrijver en scenarist, het bekendst voor zijn sciencefiction, schreef ook veel fantasy, en ook horror, detectives en realistische fictie, het bekendste voor het verfilmd Fahrenheit 451+.

Lees meer
2 jaren 9 maanden geleden #106472 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Prachtig citaat weer!

Dettie

Lees meer
2 jaren 9 maanden geleden #106474 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Het nadeel van oudere boeken is dat ze nergens meer te leen zijn...

2 jaren 9 maanden geleden #106475 door
Ja, daar zeg je wat. Alhoewel, als je wat zoekt, kun je ze vaak toch hier en daar nog opduikelen.

Overigens moet je het ook een beetje zien als het voorstellen van een auteur, niet alleen van dat ene boek.

Trouwens, in het Engels zijn die boeken meestal nog te vinden. Soms kun je ze zelfs gratis downloaden. Het probleem bestaat vooral voor de Nederlandse uitgaven. En het is ook wel erg sneu dat je onze eigen Vlaamse en Nederlandse schrijvers zo moeilijk vindt. Openbare bibliotheken zouden wat dat betreft toch ook eens beter moeten nadenken voor ze boeken zomaar in de verkoop gooien. Veel van die boeken belanden in privéverzamelingen van liefhebbers die er echt wel iets voor over hebben, en die ik dus zeker niets wil verwijten, maar ze verdwijnen daardoor natuurlijk wel uit het openbare circuit, en wat gebeurt er met die boeken als de eigenaars overlijden?

2 jaren 9 maanden geleden #106477 door
Ja, bibliotheken. Ik zou bijna zeggen breek me de bek niet open.

Houd me ten goede, ik ben dol op de bibliotheek, maar soms krijg ik het gevoel dat de randverschijnselen (cursussen, hulp met de digitale overheid, ontmoetingspunt, studieplaats (allemaal heel nuttig hoor)) belangrijker worden dan waar ze voor opgericht zijn, namelijk het uitlenen van boeken. Ik heb in de bibliotheek in Rijswijk zelfs wel eens een boek in de verkoop gezien, dat ik een aantal maanden eerder had besproken.

Vroeger had de bibliotheek in Den Haag nog een open magazijn, maar dat is inmiddels ook opgeheven. Kortom oudere boeken zijn ook daar niet meer te vinden.

Van Eddy C. Bertin staan in de bibliotheek in Den Haag maar 5 boeken, waarvan er maar 3 helemaal door hem geschreven zijn. Van die 3 staat er maar 1 in de Centrale Bibliotheek.

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden