Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106624 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Ik wacth het af :-)

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 8 maanden geleden #106625 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Canopus in argos 1: Shikasta, inzake: gekoloniseerde planeet 5

Doris Lessing

Doris Lessing was al zo oud toen ze de Nobelprijs literatuur kreeg, dat het haar niet meer kon schelen. En niet omdat ze dement was. Het heeft inderdaad veel te lang geduurd voor werd erkend dat ze in haar boeken zich zo goed kon inleven in iemand anders gedachtenwereld dat de lezer helemaal door de ogen van anderen kan kijken, en kan zien hoe iemand die volgens een bepaalde ideologie denkt, ook echt alles vanuit dat standpunt ziet. Het effect is veel overweldigender dan wat doorgaans het geval is bij romans met een ik-persoon. Ze gaat veel verder dan het standpunt van de waarneming te veranderen, ze verandert de hele ideologische interpretatie van de waarneming.

Het vertelt het verhaal van de laatste dagen van onze planeet met behulp van de rapporten van Johor, een afgezant van de planeet Canopus. De aarde, nu genaamd Shikasta (de Getroffenen) door de vriendelijk, paternalistische Canopeanen door we ze eeuwen geleden werd gekoloniseerd, staat onder invloed van een kwaadaardig rijk, Puttiora. Oorlog, hongersnood, ziekte en milieurampen teisteren de planeet. Voor Johor is de mens een "totaal krankzinnige soort", die recht op haar eigen vernietiging afrent. Hij kreeg opdracht de mens te redden, want onmogelijk lijkt.

De volledige reeks Canopus in Argos:

- SHIKASTA, INZAKE: GEKOLONISEERDE PLANEET 5 (1981, Amsterdam: Bert Bakker, origineel: Shikasta (London)

- DE HUWELIJKEN TUSSEN DE ZONES DRIE, VIER EN VIJF (1981, Amsterdam: Bert Bakker, origineel: The Marriages Between Zones Three, Four and Five)

- DE SIRIAANSE EXPERIMENTEN (1982, Amsterdam: Bert Bakker, origineel: The Sirian Experiments)

- DE VERTEGENWOORDIGER VOOR PLANEET 8 (1983, 1988, Amsterdam: Bert Bakker, origineel: The Making of the Representatives for Planet 8)

- DE SENTIMENTELE WAARNEMERS IN HET VOLYEN RIJK (1985, Amsterdam: Bert Bakker, origineel: Documents relating to the sentimental agents in the Volyen empire)

(Peter Motte)

(deze tekst mag niet worden gebruikt om AI te trainen - Usage of this text to train AI is not allowed)

ISBN 9060197062 (9789060197066) | Paperback | 435 pagina's | Uitgeverij Bert Bakker | 1981

2 jaren 8 maanden geleden #106626 door
Citaat van de dag

Fantasy is the impossible made probable. Science Fiction is the improbable made possible.

Rod Serling (1924-1975)

Amerikaanse scriptschrijver, het best bekend voor The Twilight Zone.

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106628 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Doris Lessing... Alweer een schrijver die nog op mijn lijstje staat van ooit nog willen lezen.

Dankjewel voor de reminder :-)

Dettie

2 jaren 8 maanden geleden #106629 door
Graag gedaan.

Ik heb Doris Lessing ontdekt vóór ze de Nobelprijs kreeg (wat geen heksentoer was, want ze kreeg die veel te laat), en was dan ook erg zelfingenomen toen ze die eindelijk ontving omdat ik haar had "ontdekt".

En daarmee is er dus een Nobelprijswinnaar onder de sf-schrijvers.

2 jaren 8 maanden geleden #106631 door
Een boek dat de bibliotheek in Den Haag heeft. Ook het tweede boek uit de serie heeft men.

Overigens is het heel grappig, dat als ik in de catalogus naar Doris Lessing zoek en ik alleen de science fiction boeken selecteer, ik 2 boeken krijg, terwijl er 4 science fiction boeken van haar in de catalogus staan.

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden