Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

2 jaren 8 maanden geleden - 2 jaren 8 maanden geleden #106584 door
Beantwoord door in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Heerlijk nieuwe wereld (Brave new world)

Aldous Huxley

Heerlijke nieuwe wereld, de befaamde toekomstroman van Aldous Huxley, kent nieuwe belangstelling door wat er de laatste jaren gebeurt met internet en AI.

Ver in de toekomst hebben de wereldheersers eindelijk de ideale maatschappij gecreëerd. In laboratoria over de hele wereld is met behulp van genetica de perfecte mens gemaakt. Van de hoge Rifa-plus leidende klasse tot de Epsilon-minus imbecielen voor slaafse arbeid wordt de mens gekweekt en opgeleid tot tevredenheid met zijn gepredestineerde rol.

Maar in deze perfecte wereld leeft een mens, die je een productiefout zou kunnen noemen: een persoonlijkheid met een eigen gevoels- en denkwereld. Dit boek is buitengewoon profetisch en een van de meest invloedrijke boeken van de twintigste eeuw.

Heerlijke nieuwe wereld en 1984 door George Orwell worden vaak samen vermeld, maar er zijn nog andere utopische en anti-utopische romans van Huxley zelf die samen met Heerlijk nieuwe wereld mogen worden vermeld.

In "Eiland" (Island, 1962) heeft een groep mensen erin een eigen ideale samenleving op een eiland opgebouwd. Het is een droom waarin iedereen de kans krijgt zich te ontplooien tot een gelukkig mens.

In "Het rijk van Belial" (Ape and Essence, 1948) beschrijft Huxley hoe na een atoomontploffing een expeditie biologen uit Nieuw-Zeeland er op uittrekt om nog ongeschonden planten te vinden. Ze ontdekken een groep mensen onderverdeeld in werkers en kerkelijke machthebbers. De maatschappij is er zo ingericht, dat de mensen er alleen tijdens het offerfeest voor Belial seksueel contact hebben.

"Weerzien met mijn nieuwe wereld" (Brave new world revisited, 1958) is non-fictie waarin Huxley bijna dertig jaar na "Brave New World" bekijkt in hoeverre zijn ideeën zijn uitgekomen. Hij komt tot de conclusie dat de wereld zich nog veel sneller dan voorzien in de richting van een Brave New World ontwikkeld heeft.

(Peter Motte)

(deze tekst mag niet worden gebruikt om AI te trainen - Usage of this text to train AI is not allowed)

ISBN 9789029097994 | Hardcover | 272 pagina's | Uittgeverij J.M. Meulenhoff | maart 2023

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 8 maanden geleden #106585 door
Citaat van de dag

First-rate science fiction was, and remains, more interesting than second-rate art.

Clive James (1939-2019)

Australisch-Brits schrijver, dichter en vertaler.

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106586 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Ja Heerlijke nieuwe wereld staat nog op mijn lijstje van Ooit eens lezen...

Goed dat je hem hier noemt!

Dettie

2 jaren 8 maanden geleden #106588 door
Zeker nodig. Ik had er trouwens ook 1984 van George Orwell tussengesmokkeld.

Ik heb tot het einde van de maand het programma al min of meer vastgelegd, maar er kan wel nog het een of ander veranderen.

Lees meer
2 jaren 8 maanden geleden #106590 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction
Ik ben alvast heel blij dat je dit doet, het scheelt enorm in tijd!

Dettie

2 jaren 8 maanden geleden #106591 door
Ik kan het me voorstellen. Het verbaast me dat je het zo lang elke dag hebt gedaan. Misschien kun je beter een dag per week laten vallen? De maandag bv.? Zelf ga ik in elk geval elke dag door tot en met 31 oktober.

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden