Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93785 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
ja ik heb ene zwak voor de kolonies van Weldadigheid. Daar heb ik veel over gelezen en deze kende ik nog niet en dacht leuk, en ik plaatste hem gelijk maar.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

6 jaren 3 maanden geleden #93787 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Ik begrijp het wel. Er is ook veel over te vertellen. Het laat ook zien dat dingen die misschien goed bedoeld waren niet altijd even goed uit hebben gepakt.

Misschien is het een beetje onze variant van de manier waarop elders met bepaalde bevolkingsgroepen (Native Americans, First Nations, Samen), werd omgegaan.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93788 door dettie
Ja het idee was fantastisch natuurlijk, er werd mensen een mooie toekomst geboden. Als ze goed meewerkten en aanpakten dan werd alles uiteindelijk van hen zelf, het huis én het bijbehorende stuk land. Maar ja, niet iedereen zag dat zo. De intentie was goed maar het pakte verkeerd uit.

Ik denk dat hoe de Samen en Native Americans aangepakt werden toch anders was. Die werden gewoon verdreven van hun grond.

De maatschappij van Weldadigheid deed dat niet, integendeel, zij boden mensen die in een uitzichtloze situatie zaten een nieuw bestaan.

Dettie

6 jaren 3 maanden geleden #93789 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Zeker, maar het afpakken van de kinderen van deze volkeren, om ze op deze manier een andere opvoeding te geven, omdat de levenswijze en de taal van de volkeren waar ze toe behoorden niet overeenstemde met wat men passend achtte, gebeurde misschien ook wel met goede bedoelingen. Ook anderen, wier levenswijze misschien wat minder conform de gangbare normen was, werden in Scandinavische landen het slachtoffer hiervan.

Het idee van de maatschappij van Weldadigheid was misschien wel aardig, maar als je leest hoe het een en ander in z'n werk ging, was het ook zeer betuttelend. De mensen werden gewoon als een soort onmondige kinderen behandeld. Nog maar afgezien van het feit dat niet iedereen geschikt was voor het leven op het platteland. Net zo min als je alle mensen van het platteland over moet plaatsen naar de stad.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93794 door dettie

Bewaar ons

Jolina Petersheim

Als Leora Ebersole het kleine vliegtuig ziet neerstorten in haar mennonietengemeenschap, rent ze eropaf. Ze verzorgt de gewonde piloot, Moses, bij haar thuis en beseft al snel dat de crash werd veroorzaakt door de onverklaarbare stroomuitval die er ook voor zorgde dat een handvol vreemden met kapotte auto's en telefoons strandde in de gemeenschap.

Maar niemand realiseert zich hoe drastisch het leven zal veranderen. De mennonieten worden gedwongen een verbond aan te gaan met de Englischers om zo niet alleen hun voedsel, maar ook hun eigen levens te beschermen. In de weken die volgen staan Leora, Moses en de gemeenschap voor beslissingen die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. Wie kunnen ze helpen en wie moeten ze aan hun lot overlaten? Als ze bedreigd worden, moet ieder voor zich de afweging maken hoever hij wil gaan om zijn principes en geloof vast te houden.

Jolina Petersheim studeerde Engels en communicatie aan de Universiteit van Cumberlands. Naast het schrijven van romans en non-fictieboeken schrijft ze ook vooruiteenlopende media als radioprogramma’s, non-fictieboeken en talloze online en printpublicaties. Jolina en haar man delen dezelfde unieke Amish- en mennonitische achtergrond die zijn oorsprong heeft in Lancaster County, Pennsylvania, maar wonen nu in de bergen van Tennessee met hun jonge dochter.

Ze schreef onder meer De vroedvrouw en De verstotene.

ISBN 9789029725736 | Paperback | 320 pagina's | Kok Boekencentrum | oktober 2016

Vertaald door Esther Visser - Den Hertog

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93795 door dettie
Citaat van de dag

"Als je het antwoord niet goed vindt, dan had je de vraag niet moeten stellen"

Charles F. Abbott

Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden