Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

6 jaren 3 maanden geleden #93726 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Wat een leuk boek is dit. De auteur heeft ook een paar andere boeken in dezelfde stijl geschreven, maar die zijn niet in het Nederlands vertaald.

In m'n eerdere lijstje zitten een paar fouten.

Canterbury Tales heeft niets met ziekte te maken, maar gaat over een pelgrimstocht en Decamerone is niet van Dante, maar van Boccaccio.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93727 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Heb je het over het boek van Komi Yamada - wat moet je doen met een idee of over het boek dat vandaag op de site staat renate?

Dettie

die geen tijd had om het even uit te zoeken of Yamada meerdere boeken heeft geschreven.

6 jaren 3 maanden geleden #93728 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Nee, het boek van Komi Yamada. Ik wilde graag wat meer van het boek zien, omdat het zo aantrekkelijk besproken werd, dus ik besloot eens op internet te kijken en zo ontdekte ik dus ook nog 2 andere boeken van deze auteur, met een vergelijkbaar thema.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93742 door dettie
De brekersjongens

Ellen Marie Wiseman

'De brekerjongens' van Ellen Marie Wiseman: het rauwe verhaal over kinderarbeid in de mijnen en de hoopvolle strijd van een jonge vrouw voor gerechtigheid.

1912. Na het overlijden van haar ouders keert de 19-jarige Emma Malloy noodgedwongen terug naar haar geboorteplaats Coal River. Daar aangekomen wordt ze als een bediende behandeld door haar oom en tante en krijgt ze helemaal niets voor haar werk in de familiewinkel. Maar ze heeft het goed in vergelijking met de armoedige mijnwerkers die alleen tegen schandalig hoge prijzen voedsel, kleren en gereedschap kunnen kopen en de mensen met schulden die ze met lege handen terug naar huis moet sturen.

Maar het meest hartverscheurend om te zien zijn de brekerjongens die in het stadje leven; jonge kinderen die de hele dag kolen moeten uitzoeken aan een lopende band tussen gevaarlijke machines. Hun met roet besmeurde gezichten herinneren Emma aan haar broertje dat ze lang geleden verloor en er breekt iets in haar. Ze begint met het achterlaten van pakketten met voedsel bij de krotten en scheldt mijnwerkers hun schulden kwijt.

Met haar daden haalt ze zich de woede van de mijneigenaar en de politie op de hals, maar het leidt ook tot een verbond met een charismatische mijnwerker die aanbiedt haar te helpen de waarheid boven tafel te krijgen. De grens tussen wat legaal is en wat rechtvaardig vervaagt, en Emma riskeert alles om haar geweten te volgen.

Ellen Marie Wiseman schrijft over de lichtpuntjes in de zwartste bladzijden van de geschiedenis. Eerder schreef ze 'De pruimenboom' en 'Wat ze achterliet'.

ISBN 9789029726733 | Paperback | 368 pagina's | Kok Boekencentrum | augustus 2017

Vertaald door Rulof Posthuma

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93743 door dettie
Citaat van de dag

"Als u iemand bejegent zoals hij is wordt hij erger, maar als u hem bejegent alsof hij was wat hij zou moeten zijn wordt hij wat hij zou moeten zijn."

Johan Wolfgang von Goethe

Duits schrijver en dichter 1749-1832

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93744 door dettie
Wat een zin van Goethe! :D

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.479 seconden