Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2020 - Ik MOET een boek

6 jaren 3 maanden geleden #93805 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Maar de mens als soort is niet bedreigd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93806 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Nou...dat is maar de vraag!

6 jaren 3 maanden geleden #93807 door
Beantwoord door in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Er blijven nog genoeg mensen over. Het maakt het natuurlijk niet minder vervelend, maar ik word er ook wel een beetje moe van. Ik probeer toch maar een beetje optimistisch te blijven, hoe moeilijk ik dat ook vind. Heb toch al snel last van neerslachtigheid en dat wordt nu niet minder.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93808 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek
Heimwee naar hagelslag

mijn ouders emigreren (en ik moet mee)

Lotte Stegeman

Nieuwe vrienden. Een vreemd huis. Onbekend eten. Een andere taal. Verhuizen is heftig, helemaal als je ouders besluiten de grens over te gaan. Naar een plek waar bijna alles nieuw is.

Ties vertrok met zijn ouders naar Nieuw-zeeland. Dat het een land vol briljante beesten en indrukwekkende bossen en bergen is, dat wist-ie wel. Maar dat aardbevingen net zo goed bij zijn nieuwe thuis horen, daar had hij niet op gerekend. Moon, dochter van schrijversduo Jessica Durlacher en Leon de Winter, ontdekte in Malibu dat vrienden maken op een school vol rijkeluiskinderen nog best moeilijk is. En Bloem en Chaia kwamen erachter dat een nomadenbestaan zo slecht nog niet is.

In Heimwee naar hagelslag lees je over elf kinderen die Nederland achter zich lieten en een totaal nieuw avontuur tegemoet gingen. Met onbekende afloop.

ISBN 9789048814169 | Paperback | 224 pagina's | Moon | augustus 2012

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93809 door dettie
Citaat van de dag

"Je moet schieten, anders kun je niet scoren"

Johan Cruijff (1947-2016)

Voetballer en coach

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93810 door dettie
Ik zie deze Corona-aanslag meer als een waarschuwing over hoe we met de wereld omgaan.

De wereld staat even stil om op adem te komen, het had een stop nodig om te herstellen van alle aanslagen op de lucht, bodem en water.

Maar ook de mensen zijn nu gedwongen te stoppen met hun ratrace en nu er levens in gevaar zijn wordt misschien beseft hoe vreemd het is dat je je druk maakt om je (schaam)lippen, grote borsten etc.. Worden de kinderen weer gezien, en wordt er weer mee gespeeld in plaats van naar muziekles, hockey, voetballen, feestjes, naschoolse opvang en dergelijke te moeten. (Filosofisch zou je zelfs kunnen zeggen dat daarom de kinderen minder vatbaar zijn. Ze moeten weer gezien worden.) Ouders moeten zich nu weer bezighouden met hun kinderen.

We worden in een klap teruggeworpen naar een soort oerbestaan, naar het leven zelf zonder allerlei onnodige attributen die dat leven mooier moeten maken. Het gaat nu om met elkaar deze tijd door zien te komen.

We zijn in Nederland enorm bevoorrecht, we hebben ten alle tijden schoon warm en koud water tot onze beschikking, zeep, elektriciteit, verwarming, een huis, kleding, voedsel en er is uitstekende medische zorg. Wie in Nederland moppert op alles rond corona zou zich kapot moeten schamen. In delen van India bijvoorbeeld hebben mensen niets en er is ook geen medische opvang. Die mensen kunnen geen kant op.

Ook in vluchtelingenkampen is geen schoon water en voldoende zeep, daar kunnen mensen nauwelijks anderhalve meter afstand houden, want ze leven dicht op elkaar. Daar vallen nu na alle ellende die ze al doorstaan hebben mogelijk wéér slachtoffers, moeten ze wéér geliefden missen.

Ik ben echt blij dat ik hier woon met alle prachtige voorzieningen. Als je Corona krijgt dan is het niet anders, het enige wat je kunt doen is opletten en de regels in acht nemen. En dat is het.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.447 seconden