Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

6 jaren 9 maanden geleden #91688 door
Op zich wel, maar het laat ook wel zien hoeveel geld deze mensen krijgen, het woord verdienen kan ik hier niet over m'n lippen krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91693 door dettie
Grand Hotel

Vicki Baum

Berlijn, jaren twintig.

In een luxueus grand hotel raken de levens van enkele gasten korte tijd met elkaar verweven, wat voor ieder van hen grote gevolgen heeft – voor de ouder wordende Russische ballerina Groezinskaja, die smacht naar aandacht en liefde; de charmante oplichter baron Gaigern, die op haar parels aast; de terminaal zieke boekhouder Kringelein, die zijn laatste dagen wil doorbrengen in grandeur; de eigenzinnige, verleidelijke secretaresse Flämmchen, en de bijna failliete wanhopige ondernemer Preysing.

Recensie:

In het luxueuze Grand Hotel in Berlijn in de jaren twintig van de twintigste eeuw ontmoeten zes verschillende mensen elkaar bij toeval en gedurende een korte tijd zijn hun levens verweven. Daar zijn een zwaargewonde oorlogsveteraan, een balletdanseres op leeftijd, een doodzieke kantoorklerk en zijn baas, een baron die tevens een notoire oplichter is en een mooie jonge secretaresse.

Deze uitstekend uitgewerkte personages zorgen voor onverwachte wendingen, veel spanning, humor en zelfs een detective element in dit tijdloze verhaal. Deze boeiende roman verscheen voor het eerst in 1929, maar het thema van geld, ziekte, liefde en relaties zal altijd actueel blijven.

Baum (1888-1960) verwierf internationale faam met dit boek dat al meerdere malen is verfilmd. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het sociale leven in de jaren twintig en die genieten van karakterstudies. Met een nawoord van de vertaalster.

C.M. Mays

ISBN 9789021406985 | Paperback | 312 pagina's | Querido | oktober 2018

Vertaald door Josephine Rijnaarts

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91694 door dettie
Citaat van de dag

‘I've always thought a hotel ought to offer optional small animals. I mean a cat to sleep on your bed at night, or a dog of some kind to act pleased when you come in. You ever notice how a hotel room feels so lifeless?

Anne Tyler 1941

Amerikaans schrijfster

6 jaren 9 maanden geleden #91695 door
Ik moest wel lachen bij het citaat.

"Wilt u een kamer met kat?"

"Nee, ik heb liever een douche."

"???"

"U vroeg toch of ik een kamer met bad wilde?"

"Nee, een kamer met kat. We hebben ook kamers met een hond."

"Doe dan maar een kamer met kat. Rekenen jullie daar extra voor? En hoe gaat het met het verschonen van de kattenbak? Kan ik nog kiezen uit verschillende katten?"

Ik moet ineens denken aan de dochter van mensen waar ik nog wel eens voor de katten zorg. Die noemde me vroeger de kattenbezorger.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91696 door dettie
haha, zit hardop te lachen hier. Ja zo zou het zomaar kunnen gaan Renate!

Dettie

kattenmens

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91713 door dettie
Hotel du Lac

Anita Brookner

Dat Anita Brookners roman Hotel du Lac in 1984 de belangwekkende Man Booker Prize won, veroorzaakte literaire commotie. Want hoe kon juist dit boek, dat door velen werd afgedaan als een 'vrouwenromannetje', zo'n prestigieuze prijs winnen? De vooringenomen snobs hadden ongelijk: in werkelijkheid was Brookner een enorm belezen en begaafd auteur en de faam van Hotel du Lac groeide tot ongekende hoogte. Het is de meest tijdloze roman van de twintigste eeuw.

Hotel du Lac vertelt het verhaal van Edith Hope, intelligent en vol idealen, maar tegelijkertijd eenzaam en in de liefde telkens teleurgesteld. Ze vertrekt naar een afgelegen hotel aan het Meer van Genève om haar leven te overdenken. In deze geïsoleerde setting, omringd door verwende vrouwen en hautaine mannen, zoekt Edith een uitweg in haar vastgelopen bestaan: moet ze haar idealen behouden of zich conformeren?

Met Hotel du Lac toont Anita Brookner haar messcherpe inzicht in de menselijke ziel en relaties.

Recensie:

De 40-jarige schrijfster van romantische lectuur Edith Hope heeft een misstap begaan en is in ongenade gevallen bij haar omgeving. Om zich te bezinnen en om een boek te voltooien trekt zij zich terug in een familiehotel aan het Meer van Genève. De merkwaardige spanningen die ontstaan als ietwat geheimzinnige mensen een tijdlang in een hotel wonen, leiden haar danig af. Even lijkt het erop dat ze bezwijkt voor een huwelijksaanzoek van een van de andere gasten; een onverwachte gebeurtenis redt haar van deze vergissing.

Deze zorgvuldig opgebouwde en stemmige roman won in 1984 de prestigieuze Engelse Booker-Prize voor de beste roman van het jaar, tegen verwachting overigens. De kracht van het boek schuilt in de atmosfeer en de karaktertekeningen. Het boek sluit aan bij de rest van Brookners (geb. '38) werk, die zich vaak muizige vrouwen met een ongelukkig liefdesleven tot hoofdpersoon kiest. Kleine letter en marge. Goedkope pocketuitgave.

(Biblion recensie, G. van Aken.)

ISBN 9789401606493 | Hardcover | 215 pagina's | Xander uitgevers | februari 2017

Vertaald door Eva Wolff

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden