Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91618 door dettie
Citaat van de dag

In mei 2005 zette ik voor het eerst een ezeltje neer in het Hôtel, bevangen door de prachtige zalen, de luister, de luchters, het goud, het hout, de spiegels en wat er daar van de verzameling te zien was: schilderijen, porselein, antieke beeldjes. Dat alles was, begreep ik, bijzaak: de hoofdzaak, de tekeningen en grafiek van Rembrandt, Goltzius, de Deense Gouden Eeuw, om maar een paar mappen te noemen, lag in de kluis.

Ik had vier en een halve dag de tijd en wist dat ik dan met voldoende informatie naar Amsterdam terug moest: ik kon niet 'even terug' om iets wat in mijn schetsen niet duidelijk was, alsnog te tekenen.

Wendelien Schönfeld

Citaat van haar website met afbeeldingen van Hôtel Turgot (klik op de 1e - vage - foto)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91651 door dettie
Hotel hartzeer

Susan Smit en Marion Pauw

Bestsellerauteurs Susan Smit en Marion Pauw zijn beiden hartzeeroverlevenden. Als geen ander weten ze dat niets je zo overhoop kan gooien als relatiegedoe, het uitmaken, en bedrogen en verlaten worden. Het liefst demp je de pijn met allerhande middelen en trucjes, maar daardoor mis je wel een geweldige mogelijkheid voor persoonlijke groei. Een gebroken hart geeft je de kans om oude trauma's en verborgen schatten naar boven te halen en brengt je dichter bij wie je werkelijk bent. En wat het betekent om lief te hebben.

In Hotel Hartzeer delen Smit en Pauw hun eigen ervaringen, praten ze met experts als Margriet Sitskoorn, Roos Vonk en Connie Palmen, en geven ze praktisch advies om liefdesverdrietigen door de dagen heen te loodsen.

ISBN 9789048844067 | Paperback | 352 pagina's | Lebowski | februari 2018

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91652 door dettie
Citaat van de dag

Als een hotel of motel zichzelf adverteert als `modern`, dan is het dat niét.

Diana Farr (Geb. 1959)

Engels schrijfster

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91653 door dettie
Hotel zonder sterren

Lara Taveirne

Een manier om voor altijd van elkaar te houden hadden ze al gevonden. Dat was door nooit bij elkaar te komen. Maar tien jaar en elk een huwelijk later krijgt Andreas heel vroeg in de ochtend telefoon. Zij is het. Ze ademt diep in. Dan zegt ze: 'Andreas? Ik geloof dat ik een heel mooi cadeau heb.' Hij doet niks liever dan geloven wat zij gelooft. Ze heeft ooit gezegd: 'Ik geloof dat ik nooit meer van je zal herstellen.' Twee dagen wil ze hem geven. Twee dagen alleen met z'n twee. 'Je vrouw en mijn man hoeven natuurlijk nooit iets te weten te komen.'

Andreas heeft altijd al geweten dat ze te veel fantasie heeft. Maar daar is hij net voor gevallen. En ook voor haar ogen als ze leugens vertelt. In Portugal ligt de plek waar Larissa die twee dagen met Andreas wil doorbrengen: het Bussaco Palace Hotel, het allermooiste hotel van Europa. Omdat ze na tien jaar recht hebben op superlatieven. Met een uiterst trefzekere maar lichte pen neem Lara Taveirne ons mee op een vastberaden reis naar het verlangen, met een ongewisse uitkomst.

Recensie:

Lang geleden hadden Larissa en Andreas een gepassioneerde verhouding, maar sinds die werd beëindigd, hebben ze elkaar al tien jaar niet meer gezien. Ondanks het feit dat ze beiden inmiddels getrouwd zijn, belt Larissa vroeg in de ochtend opeens Andreas op en stelt hem voor met haar een weekend in een Portugees hotel door te brengen. Als Andreas toestemt, beginnen zich voor het oog van de lezer Larissa's jeugd, haar ontmoeting met Andreas en hun intense relatie af te rollen.

Dat verhaal wordt doorsneden door de verhouding van Larissa's moeder met haar vader èn diens beste vriend. Wat die geschiedenissen gemeen hebben, is het onvermogen van de vrouwelijke personages om in hun alles verterende passie in te schatten wat er gebeurt met hun minnaars, welke tekenen er op zouden kunnen duiden dat ze uit elkaar aan het groeien zijn en wat de gevolgen zijn. Overgave aan een grote liefde lijkt even gevaarlijk als noodzakelijk te zijn.

Intrigerende liefdesroman die even warmbloedig is als zijn onderwerp; goed geschreven, met door de tijdssprongen een niet eenvoudige maar wel boeiende opbouw. Tweede boek van de Vlaamse auteur (1983) die debuteerde met ‘De kinderen van Calais’.

C.C. Oliemans

ISBN 9789044628340 | Paperback | 256 pagina's | Prometheus | oktober 2015

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91654 door dettie
Citaat van de dag

Er zijn wel momenten gekomen dat hij haar vroeg om weg te blijven. Iets met rustpauzes en ademruimte. Larissa lachte dan. Ze begreep maar niet dat iemand de definitie van liefde zo verkeerd kon interpreteren. De liefde was hollen tot je zonder adem neerviel.

Citaat uit Hotel zonder sterren

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91668 door dettie
Het verlaten hotel

Mirjam Elias

Het is 1940.

Ronny woont met zijn ouders en zusje in Atlantic, hun hotel in Amsterdam. Hij is niet joods, maar veel van zijn schoolvriendjes zijn dat wel. Sinds de oorlog is uitgebroken, verdwijnt er steeds een klasgenootje. Ronny begrijpt er niets van: waarom d de volwassenen hier niets tegen?

Ook in het hotel gebeuren vreemde dingen. Ronny's vader heeft voortdurend geheimzinnige onderonsjes met gasten. En wat doen die twee Duitse officieren toch steeds in hun hotel? Op een dag ontdekt Ronny dat er een jongen ondergedoken is aan de overkant. Vanaf dat moment gaat hij na schooltijd stiekem bij Willy in de kelder spelen. Zelfs zijn beste vrienden Kees en Louise mogen hier niets van weten. Maar als Ronny ernstig ziek wordt, gaat het mis.

Mirjam Elias baseerde dit indrukwekkende en ontroerende verhaal op oorlogservaringen van haar echtgenoot, de fotograaf Ronald Sweering.

Mirjam Elias en Ronald Sweering verzorgen met hun stichting Waargebeurd lezingen op scholen. Zie ook www.verlatenhotel.nl/hetboek

Recensie:

Ronny woont met zijn zusje en zijn ouders, die een hotel exploiteren, in Amsterdam. Als in mei 1940 de oorlog uitbreekt, verandert er erg veel in het leven van de zesjarige Ronny. In de loop van de oorlog verdwijnen er steeds meer van zijn joodse vriendjes: ze duiken onder of worden afgevoerd naar Duitsland. In het hotel vinden ook geheimzinnige gebeurtenissen plaats, die duidelijk met verzetswerk te maken hebben. Ronny begrijpt niet alles, maar signaleert het allemaal wel.

Boeiend en indrukwekkend verhaal, gezien door de ogen van een kleine jongen. Ronny komt soms wel erg volwassen over, maar zijn relatie met Willy, een jongen die ondergedoken is en later door de bezetters wordt afgevoerd, is ontroerend. In het begin wordt er, ten koste van het verhaal, te veel informatie gegeven en het verhaal had veel aan waarde gewonnen als alleen de oorlogsperiode was beschreven.

Vergelijkingen met de moord op Willem van Oranje en de geuzen komen niet echt goed uit de verf. Ondanks deze kanttekeningen een boek dat jonge lezers vanaf ca. 12 jaar een goed beeld van het leven in de Tweede Wereldoorlog zal geven. Midden in de uitgave zijn vier pagina's met zwartwitfoto's opgenomen. Met verklarende woordenlijst, literatuurlijst en verwijzing naar webadressen.

(Biblion recensie, Drs. A.W.M. Duijx)

ISBN 9789026119040 | Hardcover | 287 pagina's | Uitgeverij De Fontein |1999

Vanaf 12 jaar

Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden