Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

6 jaren 9 maanden geleden #91820 door
Ik moet het maar eens op m'n lijstje zetten. Eigenlijk moet ik nog steeds eens de Harry Potter serie helemaal lezen. De eerste boeken heb ik in het Engels gelezen, maar toen m'n moeder overleed (ik meen dat zij de boeken in het Nederlands las, maar dat weet ik niet meer zeker), ben ik daarmee gestopt. Als ik ze weer zou gaan lezen, zou ik ze waarschijnlijk toch maar gewoon in het Nederlands lezen. Zoveel boeken, zoveel andere dingen te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91822 door marjo
Ik zou tenminste geen hotel beginnen in Kathmandu. Die man is gek...(vandaag themaboek)

6 jaren 9 maanden geleden #91824 door
Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91825 door dettie
Olifantenpolo

Opkomst en ondergang van een hotel in Nepal

Cas de Stoppelaar

Oscar Oomen is bioloog. Tijdens zijn studie reisde hij door Nepal om veldonderzoek te doen en raakte in de ban van het land. Als de relatie met zijn vriendin in de jaren zeventig op de klippen loopt, besluit hij Nederland te verlaten en een hotel te beginnen in Kathmandu.

Aanvankelijk kost het hem grote moeite zijn draai te vinden. Het blijkt geen sinecure dit ambitieuze project van de grond te krijgen, maar na verloop van tijd staat er een trots gebouw en is er zelfs een manager om de dagelijkse dingen te regelen. Oscar begint het leven te leiden van een jonge koloniaal, omringd door dienstbaarheid. Onzichtbare handen bereiden zijn maaltijden, poetsen zijn schoenen en persen zijn broek in een messcherpe vouw. Intussen maakt hij tochten door de Himalaya en speelt olifantenpolo in de zuidelijke Terai, met Aziatische zakenlieden en Westerse ambassadeurs.

Hij lijkt te slagen in zijn zelfgekozen bestemming - totdat zijn gemakzuchtig leven wordt doorkruist door de politieke realiteit. Wanneer de Nepalese kroonprins in de zomer van 2001 de koninklijke familie vermoordt en de Maoïsten vervolgens een aantal toeristen ontvoeren, begint het verval. Oscar degradeert van Sahib tot Slachtoffer.

De auteur, die werkzaam is als consul-generaal van de Nepalese ambassade in Nederland, bezocht Nepal vele malen voor langere tijd. Eerder verschenen van hem twee verhalenbundels: 'De Lotus-eters en andere Nepalese zaken' (1983) en 'Beethoven in Darjeeling : verhalen uit Centraal-Azie' (1991).

ISBN 9789050186674| other formants | 328 pagina's | Balans | april 2005

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91826 door dettie
Citaat van de dag

Als ik een afschuw heb gekregen van reizen en trekken, dan komt dat door de hotelkamertjes.

Niets dat zo deprimerend werkt, als het vreemde kamertje met de lekkende waskraan, het bed dat niet uw bed is maar van Jan-en-alleman, en het raam dat uitzicht biedt op een straat waarvan ge de bewoners nimmer bij naam of stuk zult kennen.

Louis Paul Boon (1912-1979)

Belgisch schrijver en kunstschilder

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91827 door dettie

marjo schreef : Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.Ik zou tenminste geen hotel beginnen in Kathmandu. Die man is gek...(vandaag themaboek)

Renate schreef : Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.

Ik heb jaren gedroomd van Hotel Bladerlust. Een hotel in de vorm van een zon. In de stralen zitten dan de kamers of appartementjes en in het midden van 'de zon' een enórme bibliotheek. Buiten een grote tuin waar allemaal hoekjes zijn waar je heerlijk kunt zitten lezen. Bij de kamers natuurlijk ook een tuintje, door de ligging kunnen ze kiezen voor een tuin met veel zon of juist niet.

Een of twee kamers, in een stil gedeelte, zouden dan bestemd zijn voor schrijvers, die dan lekker ongestoord kunnen werken.

Het hotel zou verder bestemd zijn voor mensen die even bij moeten tanken. Ze zouden dan een beetje vertroeteld worden met lekker eten, aandacht en een fijne sfeer. De kamers zouden natuurlijk ook voorzien zijn van boeken.

hè als ik erover schrijf krijg ik alweer zin erin. Maar ja, poen, poen, poen, poen...

(Er was ooit wel een boekenhotel maar die mensen gingen met pensioen)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.492 seconden