Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2018 - Een SIERAAD in de boekenkast

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88110 door dettie
Het medaillon

Andrea Camilleri

Brigadier Antonio Brancato leidt de post van de Carabinieri in Belcolle, een afgelegen dorp in de heuvels van Sicilië. Een beminnelijke man, een rustig bestaan. Maar dan wordt de brigadier, op onderzoek buiten het dorp, door iemand onder schot genomen.

En van wie is de foto van die glimlachende man met dat snorretje? Geen eenvoudige zaak, maar de brigadier lost het op.

Recensie

Een eenzame, teruggetrokken weduwnaar in een bergdorpje op Sicilie ontdekt dat zijn echtgenote altijd een medaillon heeft gedragen met daarin een foto van een andere man. Hij verzoekt de commandant van de carabinieri een onderzoek in te stellen. Samen met een bevriende juwelier verzint deze een list om aan de kwellingen van de weduwnaar een einde te maken.

Een fijnzinnig speurdersverhaal met uitstekende karaktertekening van de diverse personages, met name van de humane brigadier. Eenvoudig plot en goede schildering van de besloten Siciliaanse dorpsgemeenschap. Een juweeltje. Achterin zijn bio- en bibliografische gegevens van de auteur opgenomen. Zwarte omslag met witte en gouden belettering en een kleine afbeelding van een brigadier voor een huis, normale druk.

(NBD|Biblion recensie, H.J.H. Hessels)

ISBN 9789076270401 | Paperback | 70 pagina's | Serena Libri | oktober 2007

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88111 door dettie
Citaat van de dag

Nu ben ik een oude kerstboom, waarvan de wortels zijn gestorven. Ze komen gewoon mee en als de kleine naalden van me af vallen, vervang ik ze met medaillons.

Orson Welles

Amerikaans filmmaker 1915-1985

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88112 door dettie

Citaat van de dag

Nu ben ik een oude kerstboom, waarvan de wortels zijn gestorven. Ze komen gewoon mee en als de kleine naalden van me af vallen, vervang ik ze met medaillons.

Orson Welles

Amerikaans filmmaker 1915-1985

Ik snap dit citaat niet, maar het was het enige citaat dat ik kon vinden over medaillons...

Dettie

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88114 door marjo
Een medaillons is een sieraad met aandenken. Meestal zit er een fotootje of zo in. Misschien bedoelt Welles dat?

Herinneringen opbergen?

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88123 door dettie
Kralen van hoop

Cathy Liiggitt

Op de vlucht voor hun eigen problemen melden vier vrouwen zich aan voor een zendingsreis naar Zuid-Afrika. De pijn en het verdriet waarmee ze daar in aanraking komen, verandert hun leven voorgoed – in positieve zin.

Recensie

In deze eerste roman van Cathy Liggitt die in het Nederlands is vertaald, maakt zij gebruik van eigen ervaringen.

Heidi Martin neemt met haar (stief)dochter Katie, Gabby Phillips en Cassandra Albright deel aan een door de kerk georganiseerde reis naar Zuid-Afrika. Zij zullen daar kennismaken met een aantal alleenstaande en vaak hiv-besmette moeders, die kralensieraden vervaardigen en moeten proberen deze op de markt te brengen in Amerika. Heidi hoopt dat de verstandhouding met Katie door deze reis verbetert.

Gabby ontvlucht haar thuissituatie: zij is ongewenst kinderloos, wat zowel de verstandhouding met haar man Tom als die met God onder druk zet.

Cassandra tenslotte is bang dat haar positie als televisiepresentatrice bedreigd wordt door jongere vrouwen en hoopt te scoren met een reportage.

Mooi geschreven verhaal, de vier heel verschillende karakters komen goed uit de verf, de dialogen lopen soepel. Ook de omstandigheden in Mamelodi zijn goed beschreven: de armoede, de verwoestende gevolgen van de aids-epidemie, maar ook de saamhorigheid tussen de vrouwen en bovenal: hun rotsvaste vertrouwen op God. Geschikt voor een grote groep (zeker niet alleen christelijke) lezers. Kleine druk.

M. Middendorp

ISBN 9789059776258 | Other formats | 367 pagina's | Omniboek | oktober 2011

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88124 door dettie
Citaat van de dag

Sieraden maken is een stuk goedkoper dan therapie.

auteur onbekend

Tijd voor maken pagina: 0.553 seconden