Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2018 - Een SIERAAD in de boekenkast

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88224 door dettie
Het meisje dat kralen kon lachen

Clemantine Wamariya & Elizabeth Weil

Clemantine Wamariya was zes jaar oud toen haar ouders niet langer hardop durfden te spreken, buren zomaar verdwenen en het luide, weerzinwekkende lawaai begon. In 1994 ontvluchtte ze samen met haar zus Claire de Rwandese genocide. De daaropvolgende zes jaar zwierf ze door zeven Afrikaanse landen op zoek naar veiligheid. Geteisterd door honger, gevangenschap en mishandeling overleefde ze de vluchtelingenkampen. Ze vond zowel goedheid als onmenselijke wreedheid op haar pad. En al die tijd wist ze niet of haar ouders nog in leven waren. Toen Clemantine twaalf jaar oud was, verleende de VS haar en haar zus asiel. Ze kwam aan het begin te staan van een nieuwe uitdaging – breken met haar verleden en, na jarenlang als grof vuil behandeld te zijn, haar eigen identiteit claimen.

Het meisje dat kralen kon lachen toont de hartverscheurende realiteit van oorlog. Een verhaal over de vernietiging, de broosheid van herinneringen, het beklemmende gevoel wanneer anderen zien dat je gebroken bent, en de voortdurende zoektocht naar redding. Maar Wamariya's reis is bovenal een verhaal over het leven dat we voor onszelf creëren, over de persoonlijke, pijnlijke en beeldschone ervaringen die ons maken tot wie we zijn.

ISBN 9789000361632 | Paperback | 256 pagina's | Spectrum | juni 2018

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88225 door dettie
Citaat van de dag

"Dag, jonge vriend," sprak hij met doffe stem. "Het is mooi van je, dat je me eens komt opzoeken in mijn eenzaamheid waarin de dagen zich aaneenrijgen als de kralen van een vermolmd snoer, als je begrijpt wat ik bedoel."

Olie B. Bommel

7 jaren 8 maanden geleden #88227 door
Heer Bommel weet het altijd mooi te verwoorden.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88228 door dettie
Ja ik vond het ook zo'n prachtige zin. Het komt uit het deel waarde-ring.

Dettie

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88243 door dettie
In de ban van de ring

J.R.R. Tolkien

Elfen, orks, tovenaars en hobbits – de indrukwekkende epische saga van J.R.R. Tolkien behoort, zeker na de films van Peter Jackson, inmiddels tot de klassiekers van de westerse cultuur.

De complete trilogie inclusief de Aanhangsels nu op veler verzoek weer leverbaar in een luxe gebonden editie. In Nederland verkozen tot beste buitenlandse boek aller tijden.

Recensie

Midden-Aarde is een tijdloze, zeer gedetailleerd geschilderde fantasiewereld, voornamelijk bewoond door Hobbits. Er is een magische Ring die beslist over voorspoed en verderf van de Aarde als geheel. Als de Ring in verkeerde handen is geraakt, gaan de Hobbits van de Gouw op expeditie om tenslotte de Ring te vernietigen in het vuur waarin hij lang geleden was gesmeed. Het boek doet in drie kloeke delen (hier in een band) verslag van deze expeditie. Prachtig taalgebruik, fantasierijke details, avontuur, geloofwaardigheid en reminiscenties aan Angelsaksische sagen hebben dit kloeke werk tot een klassieker van de 'fantasy' gemaakt, een echt cult-boek, dat al hele boekenplanken aan secundaire literatuur heeft opgeleverd. Uitstekende vertaling.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789022561577 | Hardcover | 1248 pagina's | Boekerij | november 2011

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88244 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb liever rozen op mijn tafel

dan diamanten rond mijn hals

Emma Goldman

Amerikaanse anarchiste en feministe

Tijd voor maken pagina: 0.492 seconden