Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Samenleesboek Bernard Schlink - De voorlezer

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5141 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Waar ben je niet goed van? De inspanning van het lezen, of de inhoud van het boek?
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5144 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Het tweede, Marjo!

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5145 door marjo
Dan hoor ik graag wat uitgebreider wat je ervan vond!

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5150 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik geloof dat nu iedereen die het zou lezen ook gelezen heeft (als ik het goed heb) Dan kunnen we ook wat meer zeggen over het boek, dan verraden we niets meer.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5161 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Wat ik zo beklemmend vond:

dat zo'n ogenschijnlijk detail als niet kunnen lezen zo verstrekkende gevolgen kan hebben.

En het tweede, en dat hangt er nauw mee samen, dat het subjectieve (hier: ik durf niet vertellen dat ik analfabeet ben) vaak de oorzaak en de drijfveer is in het leven van individuen. Hier laat ze er haar werk en haar geliefde voor schieten. Dat ene overheerst telkens weer al het andere.

Het subjectieve en het emotionele zijn veel belangrijker in wat er gebeurt (ook als je het verder doortrekt, in de politiek bv.) dan het objectieve en roationele.

Dat is hoe langer hoe meer mijn eigen ervaring, wat niet wil zeggen dat ik dat goedkeur. Het is eerder een vaststelling.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #5166 door marjo
Ik vind analfabetisme geen klein detail, maar ik denk dat je het zo ook niet bedoelt. Ik ben al wel vaker verhalen gehoord over hoe erg mensen zich daarvoor schamen. Hanna drijft het ver door, maar het zou een totale vernedering geweest zijn als ze het had 'bekend'.

En ze had het al zo lang volgehouden, zou ze wel hebben kunnen voorzien wat de gevolgen zouden zijn?

Schlink heeft ons niet verteld waarom ze analfabeet is, en waarom ze er niet eerder iets aan gedaan heeft. Vond hij dat niet ter zake doende?

Als dat zo is, dan gaat het er volgens mij meer om dat Michael ermee geconfronteerd moest worden dat hij die moeilijke keuze moest maken. Hij hoort bij de generatie die vond dat de vorige generatie zich moest schamen, en dan blijkt dat hij zelf verliefd is geworden op een van die generatie. Moet hij zich nu ook schamen, of mag hij er voor uitkomen? Hij moèt die keuze maken als Hanna terecht staat: "redt" hij haar of niet?

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden